PETR, J. Rekordní let Františka Nováka Brno – Kulunda z r. 1956 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Imriš, Pavel

Zadání bakalářské práce obsahovalo dva základní cíle: zpracovat historickou část týkající se rekordního letu Františka Nováka z roku 1956 na základě shromážděných podkladů a informací a naplánovat let generačně obdobným letounem do stejné destinace za současných podmínek. Pro zpracování historické části student shromáždil prakticky všechny dnes dostupné podklady a získal i osobní svědectví přímo od rodiny Františka Nováka a od pamětníků. Práce tak obsahuje ucelený popis nejen průběhu vlastního rekordního letu, ale i okolností, které se bezprostředně vztahovaly k přípravě letu a k návratu domů. Rešerší historických podkladů se podařilo získat dosud nepublikované technické informace o úpravách, které byly na rekordním letounu před letem provedeny. Předepsaný rozsah práce nedovolil uvést všechny podrobnosti o rekordním letu a především o návratu, nicméně všechny získané podklady a informace byly v průběhu zpracování práce digitalizovány a uloženy. Práce studenta měla proto v tomto ohledu širší význam a její rozsah výrazně převýšil požadavky kladené na tento druh závěrečných prací. V druhé části práce se student věnoval standardnímu procesu plánování letu s využitím současných informačních zdrojů a navigačních pomůcek včetně navigačních plánovacích programů. V této části práce musel student překonat obtíže se získáváním některých leteckých informací, neboť převážná část trati letu vede přes území států, které neposkytují vše podle našich zvyklostí. Stejně tak musel student vyřešit problém s výběrem vhodného letuschopného dobového letounu a se získáním údajů o jeho letových výkonech. Nemalé úsilí student věnoval i klimatografii území na trati letu a pro plánování letu z analýzy získaných údajů vyvodil relevantní závěry. Zadání student beze zbytku splnil, rozsah jeho práce převyšuje obecné požadavky. Je škoda, že grafické úpravě práce nebyla zřejmě z časových důvodů věnována taková péče, jako sběru dat. Výtku neúplné samostatnosti studenta při práci relativizuje náročnost úkolu, který na sebe vzal. V každém případě výsledkem jeho snažení je práce, která by nemusela skončit zapomenuta v knihovně. Předloženou bakalářskou práci hodnotím za „A“ a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu C
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Raudenský, Miroslav

Při hodnocení stránky formální a jazykové, jsem byl ve velmi obtížné pozici, protože se mi nepodařilo najít žádné aspekty práce, které by stály za nějakou výtku. Abych přece jenom něco k tomuto bodu uvedl, tak by se mi líbilo, kdyby obrázky v textu (zejména fotografie) byly výrazněji odsazeny od textu. K práci mám několik komentářů, a několik otázek, které by bylo vhodné zodpovědět při obhajobě. Druhá kapitola je popsaná velmi poutavě a poskytuje dobrou představu o přípravě a provedení letu. Bylo by zajímavé uvést, z jakého zdroje pochází barevný snímek 2.9. Podobně by bylo zajímavé doplnit nějaké historické údaje o zpáteční cestě. Jednak to, proč cesta byla v mnoha místech přerušena na několik dní, a pak také proč byla vedena po trati, která v etapách před Kyjevem vedla přes Simferopol. Třetí kapitola - PLÁN ETAPOVÉHO LETU, je opět zpracována velmi přehledně, a to jak z pohledu popisu vlastností uvažovaného letounu, z pohledu plánování trasy, meteorologických informací a i otázek legislativních. Otázky k obhajobě: Rekordní let byl proveden letounem s ručně stavitelnou vrtulí. Pro let plánovaný v kapitole 3 uvažujete pevnou vrtuli, která je obvyklá pro Z126. Jak by se mohly zvýšit výkony letounu Z126, kdyby byl vybaven stavitelnou vrtulí? Otázka doletu je jistě pro tento druh plánované cesty zásadní. Bylo by možné instalovat pomocné nádrže, nebo zvětšit trupovou nádrž u Z126, pokud by byl let proveden jedním pilotem? Předpokládám, že jste se při plánování letu vyhnul letu na Ukrajinou z bezpečnostních důvodů. Ověřoval jste legislativní možnosti letu přes Kyjev a o kolik by byla takto volená trať kratší? V kapitole 3.2.4 uvádíte že: „Na palubě letounu s jednou pohonnou jednotkou je ve státech na plánované trati letu předepsané záchranné a signalizační vybavení“. Pro které státy platí tyto požadavky? Některé z těchto položek (po dvou signalizačních světlicích denního a nočního typu, signalizační pistole s osmi červenými světlicemi) mohou jistě představovat problém pro vstup do některých zemí. Jak převážení zbraní a výbušnin řeší předpisy uvažovaných zemí? Jak tyto otázky řeší předpisy ČR? ¨ Vysvětlete údaje o směru větru v Tab. 3.8, zejména ve sloupci Rok. Znamená to, že převládající směr větru na LKTB by byl východní? Jak potom hodnotíte umístění vybavení pro IFR přílety na drahách 27 a 09 na LKTB?.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací
Navrhovaná známka
A

eVSKP id 92905