ŠTECOVÁ, D. Architektura a umění [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Na rozporuplné parcele, na hraně historického jádra, předměstí vesnického charakteru a modernistického sídliště, rozehrává Dominika svůj chvalozpěv na stěnu. Správně se táže: Jaký má zde význam kontext a přináleží místo ještě k městu či už k předměstí? Autorka neváhá přednést svou prostorovou miniteorii, založenou na analýze dvou přítomných principů výstavby objemu. Historie pracovala s ubíráním z masy, moderna s postupným přidáváním; Dominika vnáší kombinaci, coby princip nový, kdy stěny a okna fungují jako svébytné elementy. Stěna jako východisko a komunikační prostředek mezi člověkem a uměním. Tedy ne pouze prvek architektonický, nýbrž významový, promlouvající i haptický. Orientované prvky staví z prolévacích tvárnic a především ve veřejných prostorách budovy definuje působivé napětí v postpunkové estetice. Otázkou však je následné naroubování složitého dispozičního schématu, které bohužel sílu v počátku umě rozhozeným stěnám jednoznačně ubírá. Stejně tak v působení navenek je objekt ve výsledku poněkud rozporuplný, což ovšem nemusíme vnímat jako negativum, nýbrž jako podnět k zamyšlení. Není právě takový výraz galerie výstižným obrazem neklidu a anti-hierarchie současného umění? Dohoda neexistuje, jednota se rozpadá. Má tomuto architekt přitakat nebo se to pokusit zvrátit?
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | Dominika svůj návrh doslova vybojovala. Na zajímavém teoretickém základu se snaží vystavět soudobý obraz, který ale, (slovy klasika), budí více otázek než odpovědí. |
Návrh novostavby galerie se vydal ne úplně jednoduchou cestou. Zvolený princip organizace prostoru přináší sebou velké množství otázek, na které autorka ne vždy dokázala odpovědět. Kompozice objektu působí až příliš nahodile a přemotivovaně. Na druhou stranu návrhu nechybí velkorysost a čitelný je i názor na to, co pro autorku představuje výstavní prostor 21. století.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Návrh umisťuje novou galerii na parcelu na pomezí historického jádra, dřívějšího předměstí a novodobého sídliště, logicky zastavuje v minulosti vzniklou proluku. Objekt galerie zakončuje blok domů a tvoří tak nárožní dominantu. | |
Provozní řešení | B | Organizace jednotlivých provozních celků je logická a využívá velkorysosti plochy zvolené parcely. Potenciál atria či střešní terasy však mohl být rozvinut ještě více a to zejména v návaznosti na jim přilehlé provozy. Umístění depozitáře na střechu je pak s ohledem na výhledy k zámku škoda, byť je pochopitelné omezení spojené se záplavovým územím. | |
Technicko konstrukční řešení | C | Konstrukční řešení nosných stěn vychází ze zvoleného konceptu zalamovaných stěn. Řešení detailů je poměrně podrobné, nicméně jednotlivé prvky jsou v rámci řešených konstrukcí umisťovány mechanicky bez jasného vědomí, k čemu dané prvky vlastně slouží. Chybí zde větší ambice popsat stěžejní prvky návrhu. | |
Architektonické řešení | B | Koncept zalamované stěny jakožto hlavního řídícího prvku organizace volně plynoucího prostoru, který se nachází mezi nimi, je silný. Vznikají zajímavé prostory, které se rozšiřují a zase zužují, vytváří se tak, různé atmosféry, emoce. Přechod mezi volně plynoucím výstavním prostorem a racionálně řazeným zázemím je však nepřesvědčivý a nejasný. Lomené příčky ve výstavním prostoru jej možná až příliš komplikují. Práce se stínícími prvky a modelací propouštěného přírodního světla je chvályhodná, byť by mohla být prezentována lépe. | |
Formální úroveň | A | Práce je úměrná ve všech svých částech. V části prostorového zobrazení objektu je příliš abstraktní, snaha o jedinečné grafické vyjádření značně, ale o to zbytečněji ubírá na čitelnosti. Naopak srozumitelnost axonometrického schématu zase trpí přílišnou snahou o realističnost a detailnost zobrazení, např. určité silné prostory (štěrbina) pak jdou jen těžce rozklíčovat. |
eVSKP id 119094