ŽALUDEK, I. Testovací stolice pro mikrokontrolérové kity [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Bradáč, Zdeněk

V rámci diplomové práce měl student navrhnout a zrealizovat testovací stolici, která umožní otestovat funkčnost mikrokontrolérového setu používaného v rámci výuky. Jedná se o mikrokontrolérový set sestávající s AVR vývojového kitu, maticové klávesnice, reproduktoru, rotačního IRC snímače, obvodu RTC, termistorového modulu, nelátkového modulu a maticového displeje. Tyto kity se zapůjčují každému studentovi v předmětu na celý semestr a studenti s těmito kity pracují. Na konci semestru je vracejí a je třeba komplexně otestovat jejich funkčnost před předáním dalším studentům v dalším semestru. Student měl proto navrhnout a zrealizovat semiautomatický systém pro ověření funkčnosti každého kitu tak, aby mohl být opraven pro další výuku. V rámci realizace student provedl internetový průzkum a nastudoval si problematiku testování elektronických obvodů. Na základě získaných podkladů a znalostí navrhnul koncepci testovací stolice, navrhnul a zrealizoval elektroniku, kterou následně zprovoznil a oživil. Pro semiautomatické testování student navrhnul a vytvořil programové vybavení, které umožňuje pracovat podle uživatelský skriptů jež definují postupy testování. Při oživení nalezl student některé návrhové chyby, které v rámci realizace opravil. Student pracoval samostatně a cílevědomě. Správně si rozvrhnul časový postup a splnil cíle zadání. Konzultací využívalo student ve vhodné míře. Realizace je funkční což student demonstroval. Student prokázal své inženýrské schopnosti a práci studenta doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Burian, František

Práce bakaláře Iva Žaludka o rozsahu 47 stran textu obsahuje 10 stran rešerše a 38 stran, u kterých je neoddělitelně smíšeno studentovo řešení a rešerše. Rešeršní část odhaduji na cca 35 % objemu práce. Student si sice práci rozvrhl do kapitol relativně správně, ale uvnitř kapitol popisuje části, které měly být popsány v jiné části, nebo naopak již v rešeršní části konkretizuje své řešení. Postupy a důvody, jakými student přišel k výběru a návrhu svého konkrétního řešení je v práci nutné hledat, což výrazně ztěžuje její čtení. I přes nízkou informační úroveň psaného textu tento text neobsahuje téměř žádné překlepy a gramatické chyby, po formální stránce je správný, student cituje dostatečně a správně. Práci mohu označit jako původní. Práce svým rozsahem odpovídá průměrné zátěži kladené na studenta UAMT. Student při popisu testování A/D převodníku uvádí teoretické hodnoty, kterých změřená hodnota může nabývat, bez jakéhokoliv popisu tolerance měření, stanovení mezních limitů. Výsledkem je, že může stolicí projít i deska, která má poškozený zdroj referenčního napětí a tudíž jsou výsledky měření velmi odlišné. Student při popisu testů tlačítek nepopisuje, jakým způsobem se konkrétně testují, zdali je možné zachytit chybu, kdy prst průhybem plošného spoje při ovládání, při spolupráci prachu a vlhkosti aktivuje signály jiného tlačítka. Při popisu testů tlačítek displeje nejsou popsány úrovně s mezními limity, které korespondují stiskům jednotlivých tlačítek. Je pouze uvedena rovnice, o které student nakonec tvrdí že není platná a že použil pro test jiné hodnoty. Test modulu s termistorem je též problematický, protože se uživatel musí dotýkat termistoru a tím s pomocí nečistot a povrchového odporu kůže přímo mění nedefinovaným způsobem hodnotu unikajícího proudu. Navíc vůbec nepopisuje jak by se termistor měl chovat (zdali by měla hodnota růst nebo klesat) takže není jasné jak vyhodnotit test. Označení cituji "funkce modulu bude vyhodnocena okometricky" na s. 31 je hrozivě úsměvné a nepatří do práce tohoto druhu. Při testu procesoru student navrhuje ochranné odpory (rov 6.1) na proudy, které stanovuje záhadným způsobem, bez výpočtu, citací či souvislostí. Získanou hodnotu 250Ohm výrazně navyšuje na 330Ohm a tím ovlivňuje původní předpoklady. Původní proud 20mA každým pinem mikrokontroleru zajisté testovací mikrokontroler zničí spolehlivě, ochrana tedy není s původním předpokladem funkční, po "korekci" být limitně může. Student navrhl a realizoval elektroniku obsahující dva mikrokontrolery, navrhl a realizoval dva vzájemně spolupracující firmwary, navrhl a realizoval komunikační protokol s PC a realizoval i GUI klikací aplikaci s pomocí tkinter pro PC. Výsledek otestoval na dodané sadě modulů a správně identifikoval závadné moduly. Student si dokázal organizačně poradit s časovou nedostupností jehlových kontaktů od vedoucího a dokázal napsat korektní test i bez nich, a po jejich obdržení ověřil funkci testu v posledním týdnu. I přes všechny výtky student splnil zadání ve všech bodech. Z práce usuzuji, že student získal znalosti v oblastech návrhu modulové elektroniky, programování v C i Pythonu, komunikačních protokolů a testování elektronických desek s plošnými spoji. Práce svědčí o bakalářských schopnostech studenta. Práci doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
C
Body
70

Otázky

eVSKP id 159954