PEČOVÁ, M. Vliv zatížení přípojných vozidel na jízdní vlastnosti soupravy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Belák, Michal

Práci doporučuji k obhajobě

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění cíle a rozsahu zadání E Splnění cíle a rozsahu zadání vzhledem k požadavkům kladeným na tento typ práce lze hodnotit jako částečné. Co do rozsahu rešerše, se tato zabývá podrobně především konstrukcí vozidel a legislativě v dané oblasti, co lze hodnotit kladně. Obecně lze ale konstatovat, že co se týče přesahu do návrhu experimentu, návěsovým soupravám, bylo věnováno minimum prostoru, obdobně jako výsledkům dosavadních zkoumání. Získané výsledky jsou v případě brzdění pouze s jednou soupravou, z jedné výchozí rychlosti při 5 úrovních naložení, obdobně pak při akceleraci. Rozložení nákladu bylo vždy rovnoměrné, brzdilo se v přímé ose atd. Možnosti posouzení vlivu přípojného vozidla na dynamiku jízdy jsou tak limitovány
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem B Značný prostor byl věnován konstrukčním charakteristikám vozidel a jejich systémů a legislativě. V práci by bylo žádoucí více se věnovat rešerši výzkumů provedených v oblasti jízdní dynamiky jízdních souprav, především pak návěsových, vhledem k provedenému experimentu a lépe pak na ně navázat v analytické části.
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody C Návaznost na teoretickou část je spíše slabší, zvolenou formu jízdní zkoušky lze hodnotit pozitivně, pro získání relevantnějších dat ale mohlo být zvoleno více jízdních scénářů, např. jízda s/bez ABS, (jak bylo popsáno v teoretické části), s/bez ESP, jízda obloukem, vyhnutí, různé rozložení nákladu, větší množství jízdních souprav a pod. Vzhledem k péči, která byla věnována návrhu experimentu a jeho složité logistice je obrovskou škodou, že bylo získáno tak málo dat.
Odborná úroveň diplomové práce C Z práce je zřejmá snaha o odbornost, u některých formulací ale vznikají nejasnosti, např. hnací x hnaná náprava na str 32. Provázanost kapitol je na slabší úrovni. V teoretické části je popsáno mnoho informací, vůči kterým by bylo možné se vymezit, nebo na ně navázat dále se s nimi ale nepracuje.
Přínos pro praktické i teoretické využití B Výsledky práce, i když jsou limitovány. lze použít jak pro potřeby znaleckého zkoumání tak lze na ně navázat v dalších pracích.
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 B Ve většině práce je práce s odkazy na literaturu na kvalitní úrovni, v závěru, kde autorka srovnává resp. popisuje některé studie se ale odkazuje pouze na kapitoly práce ve kterých byla literatura uvedena, opomíjí již ale odkazy na konkrétní publikace.
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň B Uspořádání textů, tabulek lze hodnotit jako kvalitní a lze vidět péči věnovanou úpravě. Na výsledném efektu ubírají některé drobné chyby, případně zvláštní formulace, jako např., že "Nebyly zjištěny žádné stavy poškození" pneumatik. Dále pak např. otočení os v grafu č. 5
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Bradáč, Albert

I přes uvedené nedostatky lze práci doporučit k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Úplnost vypracování D Cílem bylo mj. provést podrobnou rešerši stávajícího stavu. V teoretické části je však pojednáváno především o jízdních soupravách osobních vozidel s přívěsem, přičemž analytická část se zabývá pouze soupravou tahače s návěsem. Dle názvu práce by bylo možné očekávat, že experimentální část bude zahrnovat oba tyoy souprav.
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce C Pozitivně lze hodnotit přípravu a realizaci experimentu, avšak rozsah experimentu měl být co do typů jízdních souprav větší (viz výše). Rovněž mohly být použity i další měřicí přístroje (např. na principu GPS) a výsledky následně porovnány.
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody C Některé formulace závěrů nejsou vhodně zvolené, např. výsledek v závěru (Graf č. 5) je znázorněn jako závislost hmotnosti na brzdné dráze, logičtější by to bylo naopak.
Obtížnost a správnost řešení B Jak teoretická část, tak experimentální mohla být rozsáhlejší. V teoretické chybí více k dynamice souprav tahač+návěs a rešeršní část zcela postrádá již dříve zpracované diplomové práce na téma vlivu zatížení na brzdné schopnosti nákaldního vozidla.
Přínos pro praktické i teoretické využití B Výsledky (byť v daném rozsahu) jsou přímo využitelné pro praxi znalců - analytiků silničních nehod.
Odborná jazyková úroveň B Některé pojmy nejsou právě v souladu se zaúžívanou praxí (např. kolébání karoserie).
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky B Práce obsahuje řadu gramatických nedostatků a struktura je rovněž co do počtu kapitol nevhodná.
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 127961