JAŠKOVÁ, M. Stanovení aktivních látek v instantních nápojích určených pro dětskou výživu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2011.
Téma diplomové práce vychází ze zájmu studentky a z aktuální potřeby rozvoje metod ke stnovení kvality potravin a nápojů, zejména produktů určených pro dětskou výživu. Studentka přistupovala k řešení všech dílčích úkolů diplomové práce samostatně a iniciativně. V rámci experimentální části práce zvládla řadu metod od extrakčních technik, spektrofotometrii, mikročipovou elektroforézu až po chromatografické metody včetně instrumentální techniky LC/MS. Celkově studentka prokázala schopnost samostatného řešení experimentálních problémů, zájem o řešenou problematiku, jakož i potřebnou laboratorní zručnost i schopnost hodnocení výsledků a interpretace dat. Výsledky získané v průběhu řešení diplomové práce představují zajímavou sestavu dat charakterizující složení nápojů pro ranou dětskou výživu. Výsledky budou prezentovány jako součást několika sdělení na mezinárodních i národních konferencích. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem hodnotím celkovou aktivitu diplomantky stupněm výborně (A) a práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A |
Diplomová práce bakalářky Martiny Jaškové je zaměřena na stanovení aktivních látek v instatních, případně bylinných, nápojích určených pro dětskou výživu. Předložená studie je zpracována na 106 stranách včetně příloh, je standardně členěna a stylisticky i graficky na vysoké úrovni. V práci se vyskytuje velmi málo překlepů či dalších formáních nedostatků, což svědčí o pečlivosti diplomantky. K realizaci cílů práce bylo potřeba naučit se přesně analyticky pracovat a zvládnout jak spektrální tak chromatografické metody. Diplomantka byla schopná propojit dostupné analytické koncovky tak, aby bylo možné co nejpřesněji určit sledované parametry v komplexní matrici. Dále odceňuji využití aktuální literatury pro rešerši v teoretické části práce i k aktivní diskusi (pouze 10 citací z 67 bylo starších deseti let). K práci mám tyto poznámky a dotazy: 1) Na několika místech v práci (str.3, 44, 79 … atd) se vyskytuje spojení HPLC/PDA/LC-MS. Zkratka mi připadá trochu nesmyslná. Buď jste měřila vzorky pomocí HPLC/PDA a následně ověřovala na jiném stroji s MS detekcí - tedy HPLC/MS. Nebo jste vzorky měřila sériově nejdříve s využitím diodového pole a poté hmotnostního detektoru, pak by se jednalo o HPLC/PDA/MS, případně při použití konkrétní ionizační techniky (u Vás elektrosprej) HPLC/PDA/ESI-MS. Prosím tedy o vyjádření ke způsobu měření. 2) Str. 34 končí názvem kapitoly " Systémy zajišťující reparaci oxidačního poškození DNA, proteinů a lipidů (40,52)", ale ke kapitole tu není nic napsáno - proč? Diplomová práce obsahuje velmi zajímavé a originální výstupy, které představují cenné informace pro spotřebitele dané komodity. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím „výborně (A)“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 33043