KARZEL, M. Vizualizace 3D dat v biomedicínských aplikacích [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.
Student Michal Karzel se ve své práci zabývá vizualizací 3D dat z optické koherentní tomografie. V teoretické části práce přehledně shrnul možnosti vizualizace těchto dat a v praktické části pak vybrané metody zrealizoval. Studentem vytvořený program je funkční, jeho ovládání by však mohlo být řešeno přehledněji. Pozitivně hodnotím také předzpracování dat, které umožňuje úsporu ve velikosti zpracovávaných souborů. K formální stránce práce nemám výhrady, snad jen rozsah použité literatury je poměrně skromný. Student během roku pracoval samostatně a konzultací nevyužíval. I přesto mohu konstatovat, že zadání práce je splněno, a práci hodnotím známkou B/82 bodů.
Student se měl zabývat metodami pro 3D vizualizaci objemových dat získaných pomocí OCT. Předložená práce má 32 stran a je rozdělená do 9 kapitol. V prvních částech práce student popisuje metody pro 3D vizualizaci, principy počítačové grafiky pro tvorbu 3D modelů a způsoby pseudobarvení. Poté následuje popis samotné metody OCT. Tohle členění není příliš vhodné, protože výchozím zadáním jsou data z OCT. Teprve na základě popisu získaných obrazů by měla být řešena vlastní vizualizace. Pro nalezení izoplochy v objemových datech student zvolil algoritmus „pochodující kostky“. Tuto metodu student implementuje v prostředí C# s využitím OpenGL. Výsledný program je funkční a umožnuje zobrazení 3D povrchu z OCT dat. Originální OCT data nejsou vhodná přímo k vizualizaci, proto je student upravil. Provedl filtraci založenou na mediánu, odstranil čárové artefakty a zkonvertoval data do vhodného formátu pro vizualizaci. Je nutno podotknout, že v následné vizualizaci se objevují mnohé artefakty. To je způsobeno především charakterem dat, protože pro 3D zobrazení povrchu pomocí metody „pochodující kostky“ by bylo potřeba data segmentovat, což není obsahem zadání práce. Jako hlavní nedostatky práce vytýkám trochu zmatené členění kapitol, nepřesné formulace (OpenGL není grafický procesor), kapitola popisující osvětlení scény v počítačovém modelu (Kap. 4.3) se omezuje jen na dva krátké odstavce a kapitola popisující pseudobarvení (Kap 4.2) naopak zbytečně popisuje jednotlivé barevná schémata, zde by zcela dostačovala citace na příslušný zdroj. Přes tyto výhrady jsou všechny body zadání práce splněny.
eVSKP id 65390