POSPÍŠIL, J. Architektura chlazeného EGR systému pro benzínové motory [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Bazala, Jiří

Pan Pospíšil přistupoval k práci po celé dva roky zodpovědně, proaktivně a s využitím pravidelných konzultací. Přesto, že se při výpočtech vyskytly nečekané komplikace, které byly zapříčiněné nepřipraveností použitého simulačního softwaru, student analyticky vždy našel způsob řešení, a to bez známek ztráty motivace. Práce je velmi přehledná a logicky uspořádaná. Velmi vysoce musím hodnotit způsob interpretace výsledků. A to jak ve formě slovní, tak grafické v podobě tabulek a grafů. Student prokázal detailní znalost termodynamického principu práce spalovacího motoru a správně tak pak mohl poukázat na výsledky, které nejsou u reálného spalovacího motoru možné. Výsledky simulací pana Pospíšila budou použity ve firemních prezentacích, tudíž je i velmi vysoká míra využitelnosti této diplomové práce v praxi. Body zadání byly splněny ve všech ohledech včetně podmínky zpracování v anglickém jazyce. Na závěr bych rád vyzdvihl i lidskou stránku pana Pospíšila, který získané zkušenosti se softwarem GT-Suite bez zištných důvodů předával svým kolegům.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Svída, David

Diplomová práce pana Juraje Pospíšila se věnuje architektuře chlazeného EGR systému pro benzínové motory. V kapitole 1 se student věnuje popisu zážehového spalovacího motoru a jeho vztahu k vozidlu jako celku. Kapitola je přehledně a věcně napsána a neobsahuje zbytečné obecně známé fakta, která by odváděla pozornost od podstaty věci. Tento styl psaní ostatně platí pro celou práci. Kapitola 2 se věnuje tvorbě matematického modelu spalovacího motoru v prostředí programu GT-Power a jeho úpravy pro potřeby EGR simulací. Student zde jako základ bere již hotový model přeplňovaného motoru dodávaný s programem GT-Power a vhodně ho modifikuje pro své budoucí potřeby. Toto řešení je své podstatě výhodné, protože jen samotná tvorba funkčního matematického modelu motoru by zabrala celý rozsah diplomové práce. K upravenému modelu diplomant vytvořil čtyři varianty EGR okruhu a provedl simulaci v ustálených otáčkách s cílem získat stejný výstupní výkon jako motor bez EGR a současně s co nejmenší spotřebou. Současně byly vytvořeny datové podklady pro simulaci v přechodových režimech, resp. jízdních testech. Kapitola 3 se věnuje samotné tvorbě zkušebních jízdních cyklů. Zahrnutí vlivu tří-cestného katalyzátoru se věnuje kapitola 4 a celkovému shrnutí potom kapitola 5. Ke konkrétním číselným výsledkům je velmi obtížné se vyjádřit, protože jsou silně závislé od detailního modelu samotného spalovacího motoru a použitých termodynamických a emisních modelů. Co lze ovšem posoudit je studentův velmi pečlivý přístup k metodice modelování a analýzy konkrétních konstrukčních řešení a snahy najít správné řešení/postup i v tak velmi složité a komplexní problematice. S pohledu oponenta může tato práce sloužit jako vzor pro další podobně zaměřené práce. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 113143