CIMMERMAN, M. Hudební efekt "glitch machine" [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Černocký, Jan

Hodnotím zodpovědný přístup k práci, pěkné výsledky, slušnou technickou zprávu a kvalitní testování výsledného SW, pro hodnocení A chyběl teoretičtější vhled do zpracování signálů a šířeji využitelná práce.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Zadání bylo definováno studentem s hlubokým zájmem o elektronickou hudbu, jako vedoucí jsem byl schopen pomáhat se zpracováním signálů, programátorská část byla řešena studentem samostatně. 
Práce s literaturou Student samostatně pracoval se zdroji, převážné využití internetových zdrojů odpovídalo charakteru práce a nepokládám ho za problém. Zatímco v oblasti hudebního SW disponuje značnými znalostmi, práce mohla být pečlivější v oblasti zpracování signálů. 
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Oceňuji aktivita, pravidelná komunikaci a zodpovědnost, se kterou pan Cimmerman k práci přistupoval.
Aktivita při dokončování Práce byla dokončena včas, měl jsem možnost komentovat a student vzal v úvahu mé připomínky. Na poslední chvíli se dokončovalo pouze uživatelské hodnocení, což je vzhledem k nutnosti „nahánění“ hodnotitelů opět pochopitelné a obvyklé. 
Publikační činnost, ocenění Není mi známa, po plánovaném převedení do formátu pluginu by práce mohla sloužit široké komunitě zabývající se produkcí elektronické hudby. 
Navrhovaná známka
B
Body
85

Posudek oponenta

Mošner, Ladislav

Student prokázal schopnost navrhnout a implementovat netriviální hudební program. Při tom využil potenciál knihovny JUCE. Vlastní „glitch efekty” pak od návrhu dovedl až k funkční realizaci. I přes poněkud nejasnou motivaci navržených efektů a drobné problémy aplikace a dokumentace úspěšně vznikl v rámci bakalářské práce pěkný multiefekt s potenciálem.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání K úspěšnému dokončení aplikace musel student na jedné straně nastudovat detaily knihovny JUCE s otevřeným kódem využívané pro tvorbu „desktopových“ a mobilních aplikací. Získané znalosti pak bylo zapotřebí přetavit na fungující kód. Na druhé straně bylo nutné porozumět existujícím hudebním efektům a přijít s novými nápady na vytvoření vlastních „glitch efektů“. 
Rozsah splnění požadavků zadání Domnívám se, že druhý bod zadání požadující „rešerši stávajících řešení efektu glitch machine” by mohl být v dokumentaci popisnější. Spíše než cena produktu je podstatnější spojitost s BP. 
Rozsah technické zprávy Technická zpráva je delší než průměrná. K tomu ovšem přispívá i spousta ilustrací a schémat. Ty však považuji za hodnotné a názorné. 
Prezentační úroveň technické zprávy 70 Práce začíná minimalistickou teoretickou částí, která představuje některá existující řešení a nastíní digitální zpracování signálů. Slabostí první části textu je, že nedostatečně uvede čtenáře do problematiky. Klíčový pojem „glitch machine“ není dostatečně vysvětlen a je používán nejednoznačně (v abstraktu se hovoří o tom, že práce implementuje „Glitch Machine“, v teoretické části je uveden program „Glitch Machine“ od Stagecraft, poté je uvedeno několik produktů od společnosti „GlitchMachines“). Následná návrhová část v sobě prolíná popis známých efektů (jako např. „delay“ či „chorus“), jenž by se hodil spíše do teoretické části, a návrh vlastních „glitch efektů“. Za zmínku stojí pěkné názorné ukázky signálů před a po aplikaci daného efektu. Vlastní efekty jsou též doplněny schématy algoritmů. Další část textu již logicky navazuje. Popis implementace je důsledně oddělen od návrhu a tvoří jádro práce. Představuje nejdelší část, což je vzhledem k typu BP adekvátní. V BP mi chybí finální podoba implementované aplikace (naopak úplně prvotní návrh je nadbytečný). Celkově se text čte dobře a je pochopitelný (až na nedůsledný popis „glitch machine“). Občas však trpí technickými nepřesnostmi (např. chyba u dolní propusti v Sekci 4.5, definice funkce místo deklarace funkce v Sekci 6.9), či nepřesným vyjadřováním (např. změna amplitudy upravuje amplitudu v Sekci 6.8.1). V algoritmech vlastních „glitch efektů“ uvedených v textu práce se vyskytují problémy. Několik obrázků (konkrétně 4.4, 4.5, 4.7, 4.8) má stejné popisky, avšak zobrazují něco jiného. Více rozvité popisky by tedy jistě prospěly.
Formální úprava technické zprávy 75 Z velké části je typografická stránka v pořádku, vyskytují se však některé problémy. Mezi ně patří používání spojovníku místo pomlčky. U referencí není často odlišováno, na co odkazují (obrázek, rovnice, kapitola). Některé obrázky nejsou odkazovány z textu. Přestože je většina obrázků vektorových nebo má dostatečné rozlišení, Obrázek 6.1 vyčnívá svou rozostřeností. Při uvádění čísel s jednotkami občas chybí mezera před jednotkou. Stejně tak není vždy uváděna mezera mezi trojicemi číselných řádů. Na stránce 23 jsou nevhodně použity symboly pro intervaly stejně jako desetinná tečka místo desetinné čárky. Text obsahuje občasné překlepy (jako např. „Starecraft“ v Kapitole 2, „vawe“ v Sekci 4.4.3, „inmplementovaný“ v Sekci 6.5.2).
Práce s literaturou 70 Celkem je uvedeno 27 citací, avšak několik z nich odkazuje různé stránky týchž webů. Z nich nejodkazovanější je web použité knihovny JUCE a Stanfordské univerzity (Center for Computer Research in Music and Acoustics). Nejvíce zastoupenými zdroji jsou webové stránky s výjimkami několika knih a diplomové práce s podobným tématem. Mezi citacemi se nacházejí i odkazy na produkty (např. GlitchMachines nebo Image-Line Software). Domnívám se, že některé citace by měly být nahrazeny spíše odkazy v poznámkách pod čarou. Citace [24] a [25] odkazují stejný zdroj.
Realizační výstup 85 V rámci bakalářské práce vznikl pěkný program pro aplikaci známých efektů stejně jako vlastních „glitch efektů“, které podle dotazníků mají potenciál na využití. Práce s ním a možnosti aplikace byly osobně představeny studentem. I přesto, že implementace obsahuje nedokonalosti jako je neefektivní práce s pamětí (při kopírování vstupního audia pro každý efekt), nemožnost zpracování signálů delších než 60 sekund, nebo občasné problémy s GUI, je výsledek použitelný. Nad rámec technické zprávy vznikl i samostatný dokument k použití programu. Myslím si, že vyhodnocení by mohlo být věnováno více úsilí. Sekce o vlastním testování zbytečně pojednává o hledání chyb. Naopak avizovanému testování výkonu a využití paměti je věnováno málo prostoru a není uvedeno žádné kvantitativní vyhodnocení. Je chvályhodné, že student vytvořil dotazník pro subjektivní hodnocení. Pro vyhodnocení závěrů by však bylo vhodné získat odezvu od více než tří respondentů. Popis budoucí práce je spíše odrazem odpovědí respondentů. Chybí však vlastní kritické zhodnocení výsledku.
Využitelnost výsledků Výsledkem práce je aplikace „multiefektu“ pro OS Windows, která poskytuje jak známé hudební efekty, tak vlastní „glitch efekty”. Na jednu stranu tak využívá existujících řešení a implementací (jako např. efekt „chorus”), na druhou stranu implementuje nové algoritmy „glitch efektů“. Všichni respondenti (mezi nimiž byl i hudební producent a DJ) odpověděli, že by program využili, kdyby byl ve formátu zásuvného modulu. Jistý potenciál tedy program má a po úpravě by mohl oslovit uživatele z řad hudebních producentů a nadšenců.
Navrhovaná známka
C
Body
75

Otázky

eVSKP id 148963