KŘÍSTKOVÁ, V. Centrum trvale udržitelného rozvoje [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2009.
Diplomová práce je brána v rozsáhlém přístupu vzhledem k tématu TUR, programu jeho aktivity - centra v jeho přenesení v rámci meziaktivního vztahu návštěvníka a obsahu poselství TUR. Autorka se zde pohybuje v kontextu tří projektů, tří měřítek a tří vztahů mezi obyvatelem, uživatelem a návštěvníkem. V měřítku města - platformy, města - bývalého nádraží a kolejiště - vagónu. V každém z těchto měřítek je tento vztah přenesený do mezičlánku, jehož role a organizace je určena. Například zastavění a dům, shromáždění aktivit a pohyb prostředím. V každém z nich je hledána organizace postupného vývoje, zastavění, použití, obsahu. Každý projekt je řešen na základě prohloubené analýzy možností, ta se nejvíce projevuje v hledání jiného systému zastavění, domy- prvky v regulované ploše platformy. Zde si můžeme položit otázku, kde zůstává nebo se ztrácí měřítko člověka vzhledem k měřítku mezičlánku - domu. Zda platforma, typický městský prvek Lausanne, má být brána jako neutrální zastavěná plocha bez kompozice vzhledem k jejím specifickým prvkům. Zda se ještě můžeme identifikovat, orientovat, nalézt vstupy - např. vstup do haly. Tato otázka se odráží ve vyjádření zobrazení stavby ve 3D, zda je zde ještě cítit zabydlení, vnitřní život, dynamika času a vývoje? To znamená vyjádření charakteru "městských prostorů, klasické obchodní ulice, hřiště, parku". Původní nádraží je jasně organizovaný městský "palác", jen jeho návaznosti na městské prostory nejsou v měřítku jeho obsahu, předprostory, vstupy, orientace, hierarchie vztahů vevnitř - venku. Železniční vagon je základní jednotkou dynamického vztahu v kontextu "výstavy". Kolejiště je stopou a systémem organizace. Jen přítomnost vagónů jako prvků původní funkce nádraží je těžko zdůvodnitelné bez alespoň jedné linky železnice, spojením se světem.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | B | Rozsáhlá diplomová práce řeší, ve třech měřítkách - města, místa a obsahu, otázku filozofie TUR a jeho překladu do práce architekta. Lidské měřítko musí zůstat přítomno v architektonickém projektu, což je nebezpečí, které se v projektu v některých situacích projevuje. |
Nová urbanistická struktura s měřítkem rostlého města na místě zrušeného nádraží, celkem přesvědčivě zdůvodněná, umožňující variabilitu a postupnou realizaci. Expozice ve vagonech problematická, vestavěné objekty typologicky i obsahově možné. Promyšlený a dobrý návrh.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | ||
Architektonické řešení | A | ||
Provozní řešení | A | ||
Technicko konstrukční řešení | A | ||
Formální úroveň | A |
eVSKP id 23061