NOUZA, P. Podvozek jednoúčelového vozu MEGA EASY [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.

Posudky

Posudek vedoucího

Kašpárek, Jaroslav

Student Pavel Nouza se ve své práci zabýval návrhem podvozku jednoúčelového vozu MEGA EASY. Tato práce se dle zadání měla zabývat rešerší dvounápravových návěsů, koncepcí vlastní konstrukce rámu návěsu a pevnostní analýzou rámu. Práce na začátku rešeršním způsobem popisuje konstrukci návěsů u předních výrobců. Dále v práci jsou řešeny jednotlivé koncepce konstrukčních podskupin jako rám, odpružení náprav, oje atd. Nosná kapitola 3 je velmi stručná, ale obsahuje všechny parametry potřebné k sestavení modelu. Nejsou zde však uvedeny náhradní varianty řešení u konstrukčních podskupin. V kapitole 4 je uvedena tvorba MKP modelu i včetně volby náhrad a jejich hodnotových parametrů. Zde jsou uvedeny i analytické výpočty náhrad pružných a tlumících prvků a jejich vazby v modelu. Dle analytického výpočtu usuzuji, že student provedl velmi zásadní zjednodušení pružných náhrad s lineárním průběhem. Tento lineární průběh neodpovídá skutečnému průběhu, ale vzhledem k absenci jakýchkoli podkladů od výrobců je toto zjednodušení jediné východisko pro tvorbu modelu návěsu. V kapitole 5 jsou uvedeny jednotlivé zátěžné stavy pro provoz návěsu. Jejich hodnoty mohly být pro přehlednost uvedeny tabulkově i s hmotnostními parametry od zátěže a jejich pozicemi v modelu. V závěru jsou pak prováděny pevnostní analýzy pro jednotlivé zátěžné stavy. Je zde realizován i zátěžný stav, který je u většiny výrobců návěsů zakázán. Z výsledku této zakázané manipulace student potvrzuje opodstatnění zákazu a taktéž ho nedoporučuje provádět i s tímto návěsem. Práce je z hlediska požadavků a cílů dle zadání DP úplná. Postup a rozsah řešení práce je v počáteční rešeršní části práce a následné části návrhu koncepce odpružení úplný a přehledný. Ve druhé části práce při tvorbě a vyhodnocení pevnostních analýz je méně přehledný ale hodnotově správný. Použité metody výpočtu jsou vhodně zvolené a mají teoreticky návaznost. Schopnost studenta interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich dílčí závěry je velmi dobrá nejen v oblasti navrhování komponent, ale i v oblasti analýz. Uspořádání osnovy práce je logické a kapitoly mají na sebe navazující posloupnost. Formální náležitosti práce jsou splněny. Grafická úprava textové části práce je díky 3D modelům velmi dobrá, zpráva obsahuje přiměřené množství schémat. Stylistická úprava a pravopis má pár drobných chyb (např. na str. 63), které v žádném případě nemají vliv na správnost výsledků. Citace zdrojů informací a odkazy na obrázky a tabulky jsou uvedeny v první rešeršní části práce velmi málo, což je zvláště pro rešerši důležitý faktor posuzování. V druhé části práce jsou citace uvedeny častěji. Výkresová část práce byla zpracována kvalitně. Nemám k ní výhrady. Po formální i výpočtové stránce je práce velice hodnotná a doporučuji tuto práci k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Práce s literaturou včetně citací C
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Peňáz, Jan

Diplomová práce se věnuje návrhu dvounápravového traktorového návěsu. Předložená práce má 70 stran textu a obsahuje 63 obrázků. Seznam informačních zdrojů obsahuje 20 položek. Práce je rozdělena do 6 kapitol, členění je logické a účelné. První kapitola shrnuje legislativními požadavky, které je nutné dodržet při návrhu návěsu. Druhá kapitola se zabývá analýzou současného stavu v konstrukci podvozků traktorových návěsů. Rešerše je poměrně rozsáhlá a jednotlivé části jsou vhodně doplněny obrázky. Bohužel rešerše obsahuje i několik drobných překlepů. Informační zdroj obr. 3 je chybný. Dále je v rešerši několik tvrzení, se kterými se neztotožňuji. Praxe naší firmy ukazuje, že je vhodné umístit teleskopický hydraulický válec o několik desítek centimetrů před střed rámu. Zadní bezpečnostní zařízení podléhá ČSN a není možné ho volit „dle svých zvyklostí a zkušeností“. Třetí kapitola je věnována již samotnému koncepčnímu návrhu. Student nezapomněl ani na detaily, jako jsou dorazy náprav a držáky vzduchojemu. To svědčí o jeho důslednosti. Ve čtvrté kapitole jsou určeny vstupní parametry výpočtu a popsán MKP model. Bez výhrad. V páté kapitole jsou uřčeny běžné zatěžovací stavy. Student se zde ale zabývá i nestandardním stavem „rozjed při vysýpání“. Tato činnost je sice zakázaná, ale v praxi využívaná. Šestá kapitola obsahuje pevnostní MKP analýzu navrženého rámu návěsu. Student v rozboru dovolených napětí uvažuje dynamický součinitel. Při průjezdu zatáčkou a při nestandartní činnosti (vysýpání s rozjezdem) jsou špičková napětí vyšší než dovolená. Student podotýká, že tyto nepříznivé stavy by v praxi neměly nastat. Závěrem této kapitoly bych očekával navržení optimalizační opatření v místech, která se ukazují jako kritická! Výkresová dokumentace je bez výhrad, kromě: ME-01 – nejednoznačně určená výšková poloha příčníku poz. 5 ME-01-09 – závit pro mazací hlavici M10x1 (jemné stoupání) Student v práci splnil všechny požadavky zadání a cíle práce. Celkově bych ocenil jeho svědomitý přístup k práci a „zapálení“ pro dané téma.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 70640