JEŽEK, M. Palivový cyklus jaderné elektrárny Temelín [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.
Předložená bakalářská práce studenta Martina Ježka se zabývá jaderným palivem a hospodařením s ním na jaderné elektrárně Temelín. Právě palivo bylo v prvním desetiletí provozu naší druhé jaderné elektrárny často skloňovaným termínem, proto je práce velmi aktuální a přináší zajímavá data. Práce zpracovává rešeršním způsobem obecný cyklus jaderného paliva, definuje a popisuje střední část palivového cyklu jaderných elektráren a na příkladech ze zahraničí demonstruje typické případy různých přístupů k řízení vnitřního palivového cyklu lehkovodních energetických reaktorů. Hlavní část je věnována popisu palivového cyklu na Elektrárně Temelín, včetně historie, vývoje používaných paliv a problémů, které palivový cyklus ETE doprovázejí. Student se zjednodušeným způsobem věnuje také analýze možnosti přechodu na prodloužené palivové cykly a vypočítává ekonomický přínos plynoucí z tohoto kroku. Přechod na delší cykly je celosvětovým standardem a u novějších projektů reaktorů VVER-1000 je nyní velmi aktuální. Z uvedeného je vidět, že student vypracoval kvalitní, logicky uspořádanou a ucelenou práci. V rámci přípravy práce použil různé typy odborné literatury, kterou v dostatečné míře citoval. Osobně bych práci vytkl absenci poznámkového aparátu a nedostatečnou jazykovou úroveň anglického abstraktu. Pan Ježek pracoval na práci průběžně, samostatně a dostatečně iniciativně. S problematikou se seznámil také během několika svých konzultací přímo na ETE, na EDU či v CV Řež. Práce je přínosná a může sloužit jako první seznámení čtenářů s problematikou. Student ve své bakalářské práci splnil zadání, práci proto doporučuji k obhajobě a přes drobné nedostatky ji navrhuji hodnotit stupněm výborně – A. Práce může být v případě úspěšné obhajoby nominována do soutěže bakalářských prací České nukleární společnosti.
Předložená práce svým rozsahem 51 stran plně odpovídá běžným požadavkům na bakalářskou/rešeršní práci. Student pečlivě a téměř v plném rozsahu splnil pokyny pro vypracování, uvedené v práci. Práci zpracoval srozumitelně, s přijatelným stupněm zjednodušení, který plně odpovídá zadání a stupni dosaženého vzdělání studenta. Kapitoly práce jsou pojaty tak, že se vysoce shodují s jednotlivými body pokynů pro vypracování práce. Student v práci velmi kvalitně pracuje s dostupnými zdroji a zachovává běžné citační standardy, místy až na úrovni práce diplomové; rozsah citovaných a použitých pramenů (26) odpovídá rozsahu i zadání práce. Pozitivně lze také hodnotit nemalý podíl cizojazyčných (anglických a ruských) referencí. Student se také zdařile vyhnul použití neverifikovaných, ale dnes běžně citovaných zdrojů a odkazuje se pouze na odbornou a oficiální literaturu. Prokázal tím seriózní odborný přístup. Předložená práce má vysokou úroveň jak postránce technické, tak po stránce strukturní – práce dodržuje celistvost textu, jednotlivé části mají logickou návaznost a celkově práce působí velmi komplexním dojmem bez bílých míst. Z hlediska formálního zpracování práce lze studentovi vytknout pouze občasnou nejednotnost použití odborných termínů, což lze ale částečně vysvětlit použitím a překladem cizojazyčných pramenů, a slabší popis organizace managementu a skladování paliva ve střední části cyklu (bod 6 pokynů pro vypracování). Naopak velmi pozitivně hodnotím ekonomické zhodnocení palivového cyklu, zvláště s ohledem na ryze technické zaměření studenta – předložená ekonomická analýza je sice zjednodušená, ale velmi kvalitně demonstruje inženýrský přístup k řešení zadaných problémů a její výstupy jsou v rámci přijatelné chyby v souladu s mnohem sofistikovanějším a komplexnějšími ekonomickými modely palivového cyklu.
eVSKP id 51904