ČERNÝ, M. Volba materiálu pro výrobu lopatkových kol proudových leteckých motorů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Němec, Karel

Předložená práce je zpracována v rozsahu 33 stran, s průběžně řazenými obrázky a tabulkami. Z metodického hlediska autor vycházel z doporučených zásad pro zpracování bakalářské práce a o tématu pojednal celkem v osmi logicky navazujících kapitolách, k čemuž využil dostačující počet celkem 16 zdrojů. Velmi kladně hodnotím, že student po celou dobu pracoval velmi iniciativně a samostaně. Celkově práci hodnotím známkou „výborně“ a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Hutařová, Simona

Předložená práce, která vznikla pod vedením Ing. Karla Němce, Ph.D. se zabývá výběrem vhodných materiálů pro výrobu lopatkových kol proudových leteckých motorů. Cílem bakalářské práce bylo kromě teoretického rozboru požadavků kladených na lopatková kola v prostředí proudových leteckých motorů, vytvořit přehled materiálů používaných pro danou aplikaci s popisem jejich vlastností. Práce měla vyústit do přehledu současných trendů. Jedná se o ryze teoretickou bakalářskou práci, která je členěna do 9 základních kapitol. Od úvodu do problematiky spolu s popsanými cíli práce se student zabývá rozborem proudového leteckého motoru a obecným výběrem vhodných materiálů. Prostředí leteckého motoru bylo rozděleno dle teplotního zatížení na studenou a horkou část. Poté byly popsány požadavky na materiály a v praxi používané konkrétní materiály pracující v obou těchto prostředích. V další kapitole se student soustředil na niklové superslitiny, základní popis struktury, dělení slitin a základní napěťově deformační degradační mechanismy lopatek s akcentem na monokrystaly, popis environmentální degradace a aplikaci povlakování. Práce končí současnými trendy a výhledem do budoucna. V průběhu celé práce student pracoval pouze s 16 literárními zdroji. Práce je psaná stručně a výstižně, ale místy se student opakoval. Některé kapitoly by si naopak zasloužily širší rozbor. V práci mi chybí výstižný popis všech degradačních mechanismů lopatkových kol na jednom místě. Popis struktury niklových superslitin a jejich dělení je velmi stručné. Také se student nevyvaroval drobných formálních překlepů a chyb, např. odkazy literatury v textu začínají od literatury 4 apod. Celkově je uvedená práce pěkně a čtivě zpracovaná. Svým obsahem splňuje požadavky kladené na bakalářské práce, a proto ji doporučuji k obhajobě. V průběhu obhajoby prosím o zodpovězení následujících otázek.   Na obrázku lopatkových integrálních kol či nábojových kol s lopatkami ve studené části a po té horké části motoru prosím podrobněji uveďte všechny možné degradační mechanismy, které na součást působí. V horké části se pak soustřeďte na niklové superslitiny a zkuste stručně popsat, co se s materiálem děje při teplotně – napěťovém zatížení.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
B

eVSKP id 157186