LIDMILA, P. Simulační modely synchronního stroje pro výukové potřeby [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Pazdera, Ivo

Student přistupoval ke zpracování diplomové práce zodpovědně. Aktivně se účastnil konzultací s vedoucím práce a systematicky dané téma zpracovával. Dokázal samostatně pracovat s literaturou a využívat ji k řešení zadaných úkolů. Student prokázal teoretické znalosti nutné ke zvládnutí vytyčených cílů práce. Celkově hodnotím přístup studenta velmi kladně.

Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Cipín, Radoslav

Diplomant se ve své práci zaměřil na konstrukci matematických modelů synchronních strojů v programu MATLAB Simulink. Autor si zvolil jako téma své diplomové práce relativně komplikované a velmi teoretické téma. Samotné vypracování by si zasloužilo větší pečlivost a podrobnější vysvětlení použitích postupů a získaných výsledků. Jako příklad je možné uvést rovnici (3.1), kde by bylo vhodné uvést proč a za jakých podmínek je tato rovnice platná. Je zřejmé, že autor své dílo tvořil na poslední chvíli a nevěnoval mu dostatečnou pozornost. V třetí kapitole byl vytvořen relativně velký počet modelů synchronního stroje. Bylo by vhodné uvést, zda výsledky z jejich simulací jsou totožné v případě, že nejsou, tak potom určit zdroj chyb. Protože autorovo vyjádření ze str. 41, „Všechny vytvořené a následně nasimulované modely mají hodnoty výstupních parametrů velmi podobné.“, je nicneříkající. V kapitolách 3.7 a 3.8 zcela chybí jakákoli popis zobrazených modelů na Obr. 27 a 28. Přitom výpočet zatěžovacího úhlu je velmi zajímavá problematika a v literatuře se běžně nevyskytuje. Ve čtvrté kapitole se autor zabývá konstrukcí fázorových diagramů synchronních strojů, což je taktéž pěkná problematika až na to, že v celé kapitole je velmi zmatená symbolika stříšek, podtržítek a šipek, které nejsou nijak vysvětleny. Po stránce formální je v práci velmi velký počet překlepů a gramatických chyb, které jinak dobrou práci velmi degradují. Dále by se dalo vytknout mnohdy milné odkazování na rovnice, obrázky a literaturu, např. v závěru anglická literatura [4]. V celé práci je nejednotné značení použitých veličin, např. vnitřní moment je označen jako M, Mm a Te. Autorovo zdůvodnění, „Model i rovnice vychází z anglické literatury[2], proto je zde rozdílné označení oproti předchozím kapitolám.“, toto nijak neospravedlňuje a spíše ukazuje na diplomantovu neochotu překreslit velmi jednoduché obrázky a přepsat rovnice z použité literatury do vhodnější podoby. Zadání diplomové práce bylo splněno a i přes uvedené nedostatky práci doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
C
Body
70

Otázky

eVSKP id 91313