HORÁK, V. Virtuální TableTop pro hraní stolní hry Dungeons and Dragons [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.
Celkově považuji bakalářskou práci Vladimíra Horáka za zdařilou. Autor navrhl a implementoval funkční systém pro podporu deskových her typu Dungeons and Dragons. Oproti existujícím řešením systém vyniká např. v propracovaném editoru map s podporou vrstev. Systém je implementován jako otevřený software v systému Godot. Autor na systému plánuje pracovat i nadále, což může vést na skutečně použitelnou aplikaci pro řadu hráčů populární deskové hry.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Informace k zadání | Zadání práce považuji za průměrně obtížné. Student se musel zorientovat v problematice počítačové podpory deskových her typu Dungeons and Dragons a musel pochopit a následně využít principy vývoje her v herním enginu Godot. | ||
Práce s literaturou | Student pracoval s literaturou dodanou vedoucím práce a sám si pak dohledával další zdroje zejména na internetu. | ||
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace | Student byl motivovaný a aktivní po celou dobu řešení práce. Jeho výsledky byly nadstandardní již po prvním semestru. Na dohodnuté schůzky docházel připraven a dohodnuté termíny a hlášení o postupu prací dodržoval. | ||
Aktivita při dokončování | Práce byla dokončena v míném předstihu a její definitivní obsah byl částečně konzultován. Rozpracovaná technická zpráva byla podrobně konzultována s vedoucím práce již po prvním semestru. | ||
Publikační činnost, ocenění |
Práce se zabývá implementací aplikace pro hraní TableTop RPG her. Technická zpráva velmi přehledným způsobem nejdříve uvádí problematiku a zkoumá existující řešení. Následně autor navrhuje vlastní řešení které dále implementuje ve formě aplikace pod názvem OpenVTT. Výsledná aplikace je velmi propracovaná a plně funkční. Mezi hlavní vlastnosti řešení patří integrovaný editor map s podporou vrstev, editor postav a důmyslné uživatelské rozhraní. Nezanedbatelné jsou také možnosti síťové hry více hráčů, systém dynamického osvětlení scén a zorného pole postav. Kódy aplikace jsou volně přístupné pod licencí MIT. Aplikace byla následně ověřena na praktické realizaci několika kampaní. Přes jazykové a formální nedostatky technické zprávy a s přihlédnutím ke komplexitě výsledné aplikace navrhuji práci hodnotit stupněm Výborně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Náročnost zadání | Zadání považuji za průměrně náročné. | ||
Rozsah splnění požadavků zadání | Zadání práce je splněno ve všech bodech. Výsledný systém implementuje plnohodnotný Virtual TableTop software. Kromě editoru map s vrstvami obsahuje také promyšlené uživatelské rozhraní, systém osvětlení a zorného pole. Nezanedbatelná je také možnost síťové hry ve formě klient-server. | ||
Rozsah technické zprávy | Rozsah práce je v požadovaném rozmezí. Text obsahuje vše nutné pro pochopení problematiky a realizaci systému pro virtuální deskové hry. | ||
Prezentační úroveň technické zprávy | 90 | Prezentační úroveň technické zprávy je na velmi dobré úrovni. Text je jednoduše pochopitelný a čtivý. Kapitoly jsou logicky členěny a postupně provádí čtenáře problematikou. Přehlednosti napomáhají také vizualizace, které vždy obsahují také dostatečně podrobný popisek. Zkratky a odborné výrazy jsou vždy včas vysvětleny. | |
Formální úprava technické zprávy | 70 | Z typografického hlediska je technická zpráva v pořádku a obsahuje minimální počet gramatických chyb. Hlavním problémem je v tomto ohledu styl textu, který je místy neformální až nespisovný. Příkladem jsou vyjádření typu: "Tohle jsem nezkoušel", "vůbec šla vložit" nebo "je dost možné". | |
Práce s literaturou | 75 | Práce obsahuje menší množství zdrojů mezi které patří knihy, technická dokumentace a internetové články. Některé zdroje by bylo vhodnější sdružit nebo je případně nahradit odkazem v poznámce pod čarou. Mezi hlavní zdroje se řadí také zkušenosti autora. Citační etika vypadá v pořádku. Z práce je vždy jasné které prvky byly převzaty a které jsou dílem autora. Citace jsou uvedeny úplné, včetně data přístupu. | |
Realizační výstup | 96 | Výstupem práce je propracovaný Virtual TableTop systém. Mezi jeho hlavní přednosti patří integrovaný editor map s podporou vrstev, editor postav, propracované uživatelské rozhraní, možnost práce s předměty a inventáři. Nezanedbatelnou je také implementace možnosti síťové hry více hráčů, systém dynamického osvětlení scén a zorného pole postav. Aplikace je implementována v herním enginu Godot za využití jazyka GDScript. Zdrojové kódy jsou relativně rozsáhlé, ale důležité části jsou vždy komentovány. Dokumentace je realizována ve formě návodu v aplikaci, který je srozumitelný i pro začátečníka. Aplikace byla ověřena na "bitevním poli" formou několika kampaní. Odhalené problémy byly buď opraveny nebo naplánovány v rámci budoucí práce. | |
Využitelnost výsledků | Výsledný systém lze použít pro hraní TableTop RPG her. Zdrojové kódy jsou otevřeně k dispozici pod licencí MIT, což umožňuje jejich další rozšíření a komunitní vývoj. |
eVSKP id 156289