HORÁK, V. Virtuální TableTop pro hraní stolní hry Dungeons and Dragons [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Čadík, Martin

Celkově považuji bakalářskou práci Vladimíra Horáka za zdařilou. Autor navrhl a implementoval funkční systém pro podporu deskových her typu Dungeons and Dragons. Oproti existujícím řešením systém vyniká např. v propracovaném editoru map s podporou vrstev. Systém je implementován jako otevřený software v systému Godot. Autor na systému plánuje pracovat i nadále, což může vést na skutečně použitelnou aplikaci pro řadu hráčů populární deskové hry.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Zadání práce považuji za průměrně obtížné. Student se musel zorientovat v problematice počítačové podpory deskových her typu Dungeons and Dragons a musel pochopit a následně využít principy vývoje her v herním enginu Godot.
Práce s literaturou Student pracoval s literaturou dodanou vedoucím práce a sám si pak dohledával další zdroje zejména na internetu.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Student byl motivovaný a aktivní po celou dobu řešení práce. Jeho výsledky byly nadstandardní již po prvním semestru. Na dohodnuté schůzky docházel připraven a dohodnuté termíny a hlášení o postupu prací dodržoval.
Aktivita při dokončování Práce byla dokončena v míném předstihu a její definitivní obsah byl částečně konzultován. Rozpracovaná technická zpráva byla podrobně konzultována s vedoucím práce již po prvním semestru.
Publikační činnost, ocenění
Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Polášek, Tomáš

Práce se zabývá implementací aplikace pro hraní TableTop RPG her. Technická zpráva velmi přehledným způsobem nejdříve uvádí problematiku a zkoumá existující řešení. Následně autor navrhuje vlastní řešení které dále implementuje ve formě aplikace pod názvem OpenVTT. Výsledná aplikace je velmi propracovaná a plně funkční. Mezi hlavní vlastnosti řešení patří integrovaný editor map s podporou vrstev, editor postav a důmyslné uživatelské rozhraní. Nezanedbatelné jsou také možnosti síťové hry více hráčů, systém dynamického osvětlení scén a zorného pole postav. Kódy aplikace jsou volně přístupné pod licencí MIT. Aplikace byla následně ověřena na praktické realizaci několika kampaní. Přes jazykové a formální nedostatky technické zprávy a s přihlédnutím ke komplexitě výsledné aplikace navrhuji práci hodnotit stupněm Výborně.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Zadání považuji za průměrně náročné.
Rozsah splnění požadavků zadání Zadání práce je splněno ve všech bodech. Výsledný systém implementuje plnohodnotný Virtual TableTop software. Kromě editoru map s vrstvami obsahuje také promyšlené uživatelské rozhraní, systém osvětlení a zorného pole. Nezanedbatelná je také možnost síťové hry ve formě klient-server.
Rozsah technické zprávy Rozsah práce je v požadovaném rozmezí. Text obsahuje vše nutné pro pochopení problematiky a realizaci systému pro virtuální deskové hry.
Prezentační úroveň technické zprávy 90 Prezentační úroveň technické zprávy je na velmi dobré úrovni. Text je jednoduše pochopitelný a čtivý. Kapitoly jsou logicky členěny a postupně provádí čtenáře problematikou. Přehlednosti napomáhají také vizualizace, které vždy obsahují také dostatečně podrobný popisek. Zkratky a odborné výrazy jsou vždy včas vysvětleny. 
Formální úprava technické zprávy 70 Z typografického hlediska je technická zpráva v pořádku a obsahuje minimální počet gramatických chyb. Hlavním problémem je v tomto ohledu styl textu, který je místy neformální až nespisovný. Příkladem jsou vyjádření typu: "Tohle jsem nezkoušel", "vůbec šla vložit" nebo "je dost možné". 
Práce s literaturou 75 Práce obsahuje menší množství zdrojů mezi které patří knihy, technická dokumentace a internetové články. Některé zdroje by bylo vhodnější sdružit nebo je případně nahradit odkazem v poznámce pod čarou. Mezi hlavní zdroje se řadí také zkušenosti autora. Citační etika vypadá v pořádku. Z práce je vždy jasné které prvky byly převzaty a které jsou dílem autora. Citace jsou uvedeny úplné, včetně data přístupu. 
Realizační výstup 96 Výstupem práce je propracovaný Virtual TableTop systém. Mezi jeho hlavní přednosti patří integrovaný editor map s podporou vrstev, editor postav, propracované uživatelské rozhraní, možnost práce s předměty a inventáři. Nezanedbatelnou je také implementace možnosti síťové hry více hráčů, systém dynamického osvětlení scén a zorného pole postav. Aplikace je implementována v herním enginu Godot za využití jazyka GDScript. Zdrojové kódy jsou relativně rozsáhlé, ale důležité části jsou vždy komentovány. Dokumentace je realizována ve formě návodu v aplikaci, který je srozumitelný i pro začátečníka. Aplikace byla ověřena na "bitevním poli" formou několika kampaní. Odhalené problémy byly buď opraveny nebo naplánovány v rámci budoucí práce.
Využitelnost výsledků Výsledný systém lze použít pro hraní TableTop RPG her. Zdrojové kódy jsou otevřeně k dispozici pod licencí MIT, což umožňuje jejich další rozšíření a komunitní vývoj.
Navrhovaná známka
A
Body
91

Otázky

eVSKP id 156289