ČASTULÍK, L. Vliv vibrací na životnost vztlakových klapek letounu L 410 NG [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Vlček, Dalibor

Diplomová práce vznikla v rámci spolupráce autora se společností Aircraft Industries, a.s. Je napsána v anglickém jazyce a rozsah hlavní části je 136 stran. Práce se zabývá problematikou vlivu vibrací na únavovou životnost vztlakových klapek letounu L 410 NG. Jedním z hlavních zdrojů vibrací je v případě letounu s turbovrtulovými motory vrtulový proud za pohonnými jednotkami. V případě letounů řady L 410 je dotčena zejména vztlaková mechanizace, její trasa ovládání, její uchycení do pevné části křídla a dále také ocasní plochy. Řešení problematiky vlivu vibrací na životnost je v neposlední řadě také podmínkou plnění požadavků stavebního předpisu FAR 23. V rámci teoretického rozboru autor popsal problematiku daného úkolu. Poměrně detailně je pojednáno o metodě rekonstrukce zatěžovací historie z dat získaných během letových tenzometrických měření. Pro extrapolaci naměřených dat autor zvolil neparametrickou metodu odhadu funkce hustoty pravděpodobnosti dvou náhodných proměnných. Použitá metoda umožňuje sestavení výsledné funkce hustoty pravděpodobnosti obecného tvaru pomocí součtu příspěvků od dílčích funkcí. Tyto dílčí funkce mají identické jádro (kernel). V diplomové práci byl autorem zvolen Gaussovský kernel, který dle provedeného rozboru vyhovuje požadavkům na extrapolaci měření. V praktické části práce byla provedena citlivostní analýza pro dvě metody odhadu výsledné funkce hustoty pravděpodobnosti – metodu s konstantní šířkou pásma a adaptivní metodu. Na základě výsledků citlivostní analýzy autor pro danou aplikaci doporučil metodu s konstantní šířkou pásma a navrhnul vhodnou šířku pásma. Součástí práce je poměrně rozsáhlý program v prostředí MATLAB, který umožňuje výpočet únavového poškození pro zadanou Wöhlerovu křivku. Program také generuje výstup pro software AFGROW, který je v Aircraft Industries používán pro výpočty šíření trhlin. Diplomová práce studenta Lubomíra Častulíka je na vysoké úrovni a je použitelná při vývoji letounů řady L 410. Autor pracoval svědomitě, samostatně a využíval konzultací s vedoucím práce. Prokázal schopnost řešit komplexní inženýrské problémy, v konkrétním případě se navíc jedná o problematiku, která vyžadovala významně tvůrčí přístup. Výsledkem je ucelená metodika pro stanovení dvouparametrického spektra zatížení s uvážením vibrací. Při dalším řešení problematiky bude vhodné se zaměřit na experimentální ověření vlivu vibrací na životnost při zatěžování proměnnou amplitudou. Práci hodnotím známkou A – výborně a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Katrňák, Tomáš

V diplomové práci se student zabývá návrhem metodiky pro určení vlivu vibrací na únavovou životnost vztlakových klapek letounu L 410 NG. Práce je velmi rozsáhlá a psaná v anglickém jazyce na velmi dobré úrovni. Lze ji považovat za ucelený podklad pro zpracování spektra zatížení s uvážením vibrací a popis vlivu na rychlost šíření trhlin v reálné konstrukci. Práce je přehledně a správně strukturována. V prvních kapitolách student představuje daný letoun, požadavky předpisu, specifikuje oblast konstrukce ovlivněnou vrtulovým proudem a provozní zatížení. Rozsáhlou částí diplomové práce je popis problematiky úkolu, představení teoretických podkladů a příslušných metodik. Oceňuji ucelené zpracování podkladů se srozumitelným vysvětlením a množstvím obrázků. Zde by bylo vhodné číslovat jednotlivé rovnice pro snadnější odkazování. V kapitole 4 je navržena konkrétní metodika, popsán algoritmus výpočtu, metoda extrapolace naměřených dat z letových tenzometrických měření a sestavení výsledné funkce hustoty pravděpodobnosti. Je potřeba zmínit, že práce vznikla na základě spolupráce s leteckou společností Aircraft Industries, a. s. a proto je metodika připravena pro programy používané v této společnosti. Oceňuji provedení citlivostní analýzy pro dvě metody odhadu funkce hustoty pravděpodobnosti a výběr metody. Množství provedené práce, která byla vykonána při tvorbě metodiky a analýzách, se projevila v plném rozsahu i kvalitě. Tím je diplomová práce prakticky využitelná a velmi přínosná. Svým obsahem splňuje zadání, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

eVSKP id 101436