SKOPAL, M. Matematické modely vojenských konfliktů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.
Tématem práce byla diskuse matematických modelů vojenských konfliktů. Toto téma si autor práce vyhledal sám, stejně jako většinu související literatury. Po matematické stránce jde sice o téma spíše průměrné obtížnosti, ovšem se zajímavými interpretačními dopady. Právě v tomto směru lze podle mého názoru spatřovat hlavní přínos práce. Naopak jistým handicapem je slabší formální úroveň práce. S přístupem autora mohu jako vedoucí jeho práce vyjádřit spokojenost. Při její tvorbě projevoval samostatnost, výše uvedená výhrada jde především na vrub malé zkušenosti s celkovým zvládnutím textu většího rozsahu. S přihlédnutím k výše uvedenému doporučuji práci přijmout k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Bakalářská práce se zabývá studiem dvou matematických modelů, které se používají při analýze vojenských konfliktů a které pro popis těchto modelů využívají diferenciálních rovnic a jejich soustav. Jedná se o Lanchesterův model popisující bitvu dvou vojsk a o Richardsonův model popisující vzájemné vztahy dvou znesvářených států. Bakalářská práce splnila stanovené cíle - sestavení a popis Richardsonova modelu konfliktu a vybraných Lanchesterových modelů boje. Následně byla provedena jejich analýza se zaměřením na stabilitu. Na závěr kapitoly o Lanchesterových modelech je model konvenčního boje ilustrován na reálných datech z bitvy v Ardenách. Téma práce považuji v rámci bakalářských prací po matematické stránce za průměrně obtížné. Práce má odpovídající grafickou úroveň a je přehledně členěna. Celkový pozitivní dojem ze zajímavé práce je částečně narušen chybným svázáním práce (stránky s lichými čísly jsou na levých stranách), řadou chyb v interpunkci i několika stylistickými chybami. Dále typografickými chybami (např. značení diferenciálů a funkcí arkustangens) a chybnými odkazy (např. na s. 18 jsou z pěti odkazů čtyři chybné). Odkaz [9] v literatuře nemá uveden název. Práci by tedy prospělo, kdyby byla její závěrečná verze pozorně autorem pročtena a tyto chyby byly odstraněny. Práce splňuje požadavky kladené na bakalářskou práci, doporučuji ji k obhajobě a hodnotím ji celkovým stupněm C.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 100694