TKADLEC, J. Simulace pohonu se synchronním motorem s ověřením na reálném systému [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.
Předložená diplomová práce se zabývá problematikou modelování a simulace pohonu se synchronním motorem s permanentními magnety. Téma bylo řešeno ve spolupráci se společností Freescale Polovodiče Česká republika. Práce uvádí ucelený přehled problematiky modelování synchronního motoru s cílem získat model vhodný pro ověřování řídicích algoritmů. Hlavní přínos práce diplomanta je v přípravě metodiky určení parametrů pohonu tak, aby model co nejvěrněji vystihoval chování nejen samotného motoru, ale i výkonové elektroniky. V této oblasti bylo dosaženo zajímavých výsledků v oblasti studia vlivu “dead-time” při spínání výkonových prvků na odhad parametrů pohonu z měřených dat. Výsledkem diplomové práce je knihovna bloků v prostředí Matlab-Simulink spolu s podpůrnými algoritmy, které umožní využití i pro další typy motorů jiných výrobců. Diplomant pracoval samostatně s přiměřeným využitím konzultací, přičemž experimentální práce probíhaly přímo v laboratořích společnosti Freescale. Po formální stránce je práce zpracována přehledně a pečlivě jak pokud jde o grafické zpracování, tak i text práce. Zadání bylo splněno. Diplomant prokázal inženýrské schopnosti, práci doporučuji k obhajobě s hodnocením výborně.
Diplomová práce se zabývá simulací pohonu se synchronním motorem s ověřením na reálném pohonu. Zadání je spíše prakticky zaměřeno a dá se považovat za časově náročné. Práce je logicky a přehledně rozdělena do osmy kapitol, avšak některým kapitolám mohl být věnován větší prostor. Práce je psaná v anglickém jazyce a možná právě proto se autor v jednotlivých kapitolách více nerozepsal. Po grafické stránce je práce na velmi dobré úrovni, pouze některé obrázky mohly být větší (Fig. 3-7, Fig. 3-11). K práci mám několik připomínek. V kapitole 2.2 píšete, využitím Parkovy transformace převedeme problematiku řízení střídavého motoru na problematiku řízení stejnosměrného motoru. To není úplně přesné. Jedná se o stejnosměrné motory s cizím buzením. Signál z enkodéru je nelogicky připojen na vstup AD převodníku (Fig. 2-3). V rovnici (3.8), která popisuje model synchronního motoru s permanentními magnety, je nešťastně proveden zápis derivace. Ve vztahu (5.2) pro MSE jsou chybně nastaveny jednotlivé váhy. Diplomant během řešení musel proniknout do složité problematiky algoritmů řízení synchronního motoru. Hlavním přínosem práce je vytvoření knihovny pro Matlab/Simulink, kde nalezneme potřebné bloky pro řízení a simulaci elektrických pohonů. Zadání bylo splněno v plném rozsahu. Předložená práce celkově svědčí o inženýrských schopnostech diplomanta. Doporučuji práci Bc. Josefa Tkadlece k obhajobě a navrhuji hodnocení C-78.
eVSKP id 66426