MANDÁKOVÁ, A. Design stojací lampy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.
Pro design je důležité i hodnocení designérských kvalit práce: řešení modelu - C, úroveň tvarové kultivace - C, barevnost navrženého designu - A a grafická úprava výkresů - B Navržený design využívá netradičního řešení skládání jednotlivých segmentů s jejich odlišnou funkcí (zdroj světla, přemostění). Lampa je tvořena segmentem, který má centrální uzel se 4 rameny. Bohužel segment vykazuje při detailním posouzení na svých koncích zúžení, které ještě více vyniká při propojení dalšího segmentu. Dochází ke vzniku krčku, který negativně deformuje obrysovou křivku spojených segmentů. Z pohledu velikosti celé lampy je větší počet segmentů nevhodný. Dochází ke tříštění, zjemňování a motiv segmentu se celkově ztrácí v jednotlivých otevřených, popřípadě uzavřených větvích lampy. Vhodná velikost lampy (počet řad segmentů na výšku) je na obrázku 4-5 i za cenu zvětšení segmentu. Samotný segment ještě vyžaduje nutnou tvarovou kultivaci s návrhem několika možných struktur lampy. Velkým přínosem lampy je její variabilita, nabádá ke hravosti a kreativitě při spojování jednotlivých segmentů. Slovní vyjádření logotypu včetně barevného provedení symbolu, plnohodnotně reprezentuje daný návrh. Velmi kladně hodnotím hledání a použití materiálů nejenom na finálním návrhu. Ostatní variantní návrhy mají potenciál k dalšímu dopracování. Bakalářská práce splňuje všechny body zadání a obsahuje vlastní závěry (nebo vlastní výsledky) k tématu Design stojací lampy.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Pro design je důležité i hodnocení designérských kvalit práce: řešení modelu - B, úroveň tvarové kultivace - B, barevnost navrženého designu - A a grafická úprava výkresu - B. Struktury z opakujících se prvků jsou vizuálně atraktivní, známe je i z výtvarného umění (Radek Kratina, František Kyncl, Zdeněk Sýkora a další). Koncepce vychází z organického buněčného členění, segmenty mají tvar tetraedru s kruhovými kontaktními plochami, což umožňuje širokou variabilitu sestav. Dvojí typ segmentů nabízí využití různých materiálů, to se zhodnocuje kompozičně i barevně. Oceňuji též zpracování koncového dvojsegmentu a výchozí variantu č. 2 u které nedochází ke zlomu mezi jednotlivými prvky a opticky více drží pohromadě. Určité pochybnosti vyvolává zvolené měřítko v souvislosti s hmotností u vyšších sestav. Bakalářská práce splňuje všechny body zadání a obsahuje vlastní řešení designu stojací lampy.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 116951