FABIANOVÁ, K. Příprava vysoce definovaných nanoporézních struktur s využitím v membránové biosensorice [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.
Studentka Kateřina Fabianová vypracovala bakalářskou práci na téma „Příprava vysoce definovaných nanoporézních struktur s využitím v membránové biosensorice“. V teoretické části práce se zaměřila na stručný popis biosensoru a principu fuknce v současnosti studovaných, či vyráběných systémů. V této části byla krátce zmíněna i funkcionalizace sensorických částí a kompletace komponent ve finální biosensor. Neboť práce byla zaměřena na možnost studia membránových procesů, studentka zvolila jako vhodnou oblast rozšíření obecně popsaných principů funkce biosensorů v teoretické části o specifické sensorické elementy založené na kovových nanokuželech, případně nanomenhirech ve kterých čerpala z nejnovějších zdrojů. Teoretická část práce byla završena zevrubným popisem principů metod přípravy struktur v experimentální části. Studentka tedy získala ucelený přehled o současných postupech přípravy, použitých materiálech i nezbytných metodách pro experimentální část práce. V experimentální části práce, studentka přehledně popisuje kroky přípravy budoucího biosensoru a správně vytyčuje oblasti hlubšího významu. Kroky výroby jsou popsány až na drobné nepřesnosti správně a srozumitelně a to i v případě opakování provedení jednoho kroku výroby různými technologiemi. Do detailů jsou popsány i důvody pro které bylo třeba některé kroky vynechat, nebo naopak zaměnit za jiné. Studentka po celou dobu projevovala výrazný zájem o řešení náročných úkolů a rozšíření svých dosavadně poměrně nízkých praktických zkušeností. Svou experimentální činnost zahájila již na konci prvního ročníku bakalářského studia, což mělo později výrazný dopad na budoucí samostatnost při řešení úkolů spojených s bakalářskou prací. Závěry plynoucí z výsledků práce formulovala samostatně a dokázala je při konzultacích řádně obhájit. Vytknout je možné snad až přílišné lpění na vlastním názoru a představě řešení, která pak nemusí úplně korelovat s řešením nejefektivnějším a jistou menší míru schopnosti přijmout za řešení vysokou míru osobní odpovědnosti. Při samotném řešení úkolu odvedla studentka výbornou práci a její bakalářskou práci rozhodně doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Bakalářská práce Kateřiny Fabiánové se zabývá tematikou výroby plazmonických biosenzorů založených na přesně definovaných porézních strukturách. Téma práce je aktuální a intenzivně studovanou oblasti výzkumu s velkým potenciálem pro praktické využití. Práce je pěkně zpracována, je vidět, že studentka porozuměla problematice a prostudovala odbornou literaturu. Ovšem formální stránka citací je slabá a nejednotná. V experimentální části studentka prokázala zvládnutí řady náročných metod k přípravě vzorků včetně depozice nitridu křemíku, reaktivního iontového leptání pórů a vytváření masky pro leptání pomocí elektronové litografie. Ačkoliv všechny potřebné kroky k výrobě vzorků byly zvládnuty, z důvodů technologických problémů a časové tísně (jak zmínila autorka) se do termínu odevzdání bakalářské práce nepodařilo vyrobit funkční vzorek. Práci bych také vytkl příliš stručný úvod a používání zkratek bez jejich rozepsání. Srozumitelnější prezentaci by pomohlo sloučení 5. a 6. kapitoly a také detailnější popis obrázků z elektronového mikroskopu, případně grafické označení důležitých detailů v nich. Ačkoliv nebyly splněny všechny původní cíle, nelze to brát jako zásadní nedostatek, jelikož dosažené výsledky přesahují rámec standardní bakalářské práce. Z práce je zřejmé, že studentka má přehled v řešené problematice a osvojila si mnoho obtížných experimentálních metod k výrobě a analýze vzorků. Z těchto důvodů předkládanou práci doporučuji k obhajobě s výslednou známkou B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 93256