HORÁK, V. Zážehový spalovací motor pro malé autonomní prostředky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Diplomová práce pana Vojtěcha Horáka se zabývá zážehovým spalovacím motorem pro malé autonomní prostředky. Cílem práce bylo za použití současných znalostí o konstrukci spalovacích motorů a s využitím dostupných simulačních programů najít takové konstrukční řešení, nebo úpravy, které umožní plně využít výhody spalovacího motoru ve srovnání s elektromotory. Student přistupoval k řešení své diplomové práce velmi svědomitě a se zápalem. Výsledkem je pro konkrétní komerčně vyráběný motor návrh úprav s cílem zvýšit jeho efektivitu. Všechny body zadání byly splněny a proto práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Diplomová práce pana Vojtěcha Horáka se zabývá analýzou jednotlivých typů pohonů pro malé vzdušné prostředky. Stěžejním úkolem práce tedy byl koncepční návrh čtyřdobého spalovacího motoru o zdvihovém objemu 10 ccm a výkonu do 1 kW. Hlavním parametrem analýzy bylo porovnání spalovacího motoru s adekvátním elektromotorem, respektive porovnání jejich provozních hmotností se stanovenou minimální délkou provozu 1 hodina. První část práce tedy obsahuje zdařilou rešerši v zadané problematice. V kapitole 3.1 obrázek 19 formálně by bylo v práci vhodnější označovat jako Graf. 1 je přehledně znázorněno porovnání provozních hmotností v závislosti na době provozu pro jmenovité parametry obou motorů. Odhadovaná měrná spotřeba spalovacího motoru uvedeného v porovnání 340 g /kWh se jeví jako reálná, nicméně v další části práce student sestavil detailní simulační model v programu GT-power a na základě těchto výpočtů je zřejmé, že motor bude mít pravděpodobně v maximálním výkonu ještě nižší spotřebu a to 311g/kWh po optimalizaci dokonce 284 g/kWh bylo by tedy zajímavé závěrem práce udělat nové porovnání elektromotoru a spalovacího motoru s těmito nově vypočtenými hodnotami a zohlednit i úbytek hmotnosti v důsledku spotřebovaného paliva. Zjevně by výsledky pro spalovací motor byly ještě optimističtější než v grafu uvedeném na obrázku 19. (Samozřejmě je zde potřeba brát v úvahu hlavní nevýhody spalovacího motoru pro pohon vzdušných prostředků podrobně vysvětlené v rešeršní části práce). Celá práce je velmi přehledně a logicky uspořádána a s uvedenými postupy a závěry lze souhlasit. Práci bych hodnotil jako zdařilou. Jak po obsahové tak po grafické stránce je na velmi dobré úrovni a student prokázal odborné schopnosti při řešení konkrétní aplikace zadané problematiky. Práci doporučuji k obhajobě
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 124675