REPKA, M. Optimalizace zadní nápravy sportovního vozidla SIGMA [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Diplomová práce pana Repky je zaměřena na optimalizaci zadní nápravy sportovního vozidla SIGMA. Zadání reaguje na potřeby firmy SIGMA MOTOR, při řešení vývoje jejich inovovaného vozidla. První část práce je věnována teoretickému rozboru zavěšení a analýze řešení těhlic sportovních vozidel, které mohou být považovány za konkurenci pro vozidlo SIGMA TN. Dále je již z hlediska napjatostních analyzováno stávající řešení těhlice vozidla. Poté jsou důkladnému rozboru podrobeny vlastní koncepty provedení těhlic zadní nápravy, jedno z řešení využívá topologickou optimalizaci. Práce se rovněž zabývá problémem opotřebení některých úložných míst zavěšení, které se objevilo při testech vozidla SIGMA TN. Upravené zavěšení je podrobeno kinematické analýze s využitím multibody modelu. Pan Repka přistupoval k řešení své diplomové práce velice svědomitě a iniciativně. V průběhu konzultací byl patrný skutečný zájem o řešenou problematiku, především o samotná MKP řešení. Student se dobře vypořádal i s určením zátěžných stavů, což často může být základním problémem řešení podobných úloh. Jednotlivá zatížení jsou sice určena zjednodušeně, ale stojí na „bezpečné straně“, což je pro úvodní návrh dobře. Celé řešení bylo průběžně prezentováno i zástupcům SIGMA MOTOR, kteří výstupy považují za dobře zpracované. Celá diplomová práce je po obsahové, grafické i stylistické stránce na dobré úrovni a lze ji doporučit k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Pan Repka se ve své diplomové práci věnuje návrhu univerzální těhlice pro sportovní vozidlo SIGMA, která by byla použitelná na obou nápravách, a zároveň odstranila nedostatky původní konstrukce. Úvodní rešerše popisuje vozidla podobné koncepce se zaměřením na konstrukci těhlice, a dále definuje základní parametry z oblasti zavěšení kol, bohužel se v jednotlivých definicích vyskytuje až příliš mnoho nepřesností. Následuje výpočet několika zátěžných stavů vozidla, které v podstatě vycházejí z empirických vztahů. Potvrzení jejich vhodnosti by mohlo přinést alespoň základní měření dat na vozidle při přejezdu jednotkové nerovnosti, to však realizováno nebylo. Další část obsahuje velmi rozsáhlé a detailní výpočty hodnotící jednak původní konstrukční řešení i několik nově navržených variant. Pevnostní optimalizace neproběhla pouze na základě změny tvaru součásti, ale i pomocí úpravy kinematiky zavěšení. Ve výsledcích změny sbíhavosti v závislosti na zdvihu u výchozí varianty však vycházejí o řád nižší hodnoty, než v analýzách, které byly před časem zpracovány na ÚADI, chyba je možná způsobena jen použitím špatných jednotek. Text prakticky celé práce je psaná v první osobě, což není příliš stylisticky vhodná forma pro odbornou práci, naopak grafická úprava je velmi zdařilá. Práci lze hodnotit jako velmi dobrou, vyskytují se sice určité nepřesnosti v rešeršní části a stanovení zátěžných stavů může být mírně diskutabilní, nicméně rozsáhlá výpočtová část a finální návrh výrazně zlepšují celkový dojem z předložené diplomové práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 132290