FRIDRICH, J. Ekonomický přínos nýtování ve výrobě lehkých letadel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Podaný, Kamil

Práce řeší časové a ekonomické porovnání konvenční technologie nýtování s nýtováním, které využívá pro přípravu polotovaru technologii dírka na dírku na malém celokovovém ultralehkém letadle. Pro porovnání bylo vybráno křidélko z hliníkové slitiny 6061-T6, které se skládá z žeber a potahu. Student se na první konzultaci dostavil začátkem března a pak již přistupoval k řešení zodpovědně. V průběhu vypracovávání se ovšem projevila obtížnější komunikace mezi „letcem“ a „technologem“, což se odrazilo v ne úplně ideálním rozložení kapitol. Provedení přesto odpovídá stanovenému zadání a je srozumitelné. Hodnocení zohledňuje slabší stylistické vyjadřování a celkový menší rozsah práce.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu C
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Jílek, Jan

Diplomová práce zohledňuje ekonomický přínos technologie hole-to-hole v rámci porovnání dvou ultralehkých letadel. V úvodní části byla provedena literární rešerše, kde diplomant velmi plynule navázal z historie letectví přes detailní rozbor zadání a definoval vybraný konstrukční celek, jak pro technologické, tak i ekonomické zhodnocení. Jako konstrukční celek si zvolil křidélko na letadle a vysvětlil i jeho využití. V následující části byly velmi přehledně zpracovány jednotlivé výrobní technologie používané pro výrobu kovových částí letadel. Byly zmíněny nejen konvenční technologie, jako je nýtování, ale ojediněle využívané technologie, a to například svařování třením. Jedním z hlavních cílů práce byla kapitola obsahující popis technologie hole-to-hole. Zde diplomant detailně přiblížil, dle jakých předpokladů je možné v letectví tuto technologii použít a proč vznikla, a to včetně vývojových diagramů. Kapitola obsahuje i popis klíčových kroků, které musí být vykonány konstruktérem/technologem, aby byl zaručen požadovaný výsledek. Dále diplomant upozornil i na nedostatky samotné technologie, jakož mohou být jednotlivé tolerance děr jednotlivých dílů z kterých je tvořen konstrukční celek. V rámci popisu metody hole-to-hole také zmínil i problémy s technologicky náročnějšími díly, jakož jsou například žebra, která jsou ohýbána „gumolisem“. Technologické a kontrolní výpočty byly provedeny převážně na základě údajů poskytnutých od výrobců. Jelikož byl výpočet proveden pouze pro jednoduchý konstrukční celek, nelze tak měrnou pracnost, která reprezentuje poměr normohodin vůči hmotnosti prázdného letounu považovat za relevantní a platný údaj pro celé letadlo. Naopak z důvodu menšího konstrukčního celku diplomant kapitolu velmi detailně zpracoval a uvedl tak celý výrobní proces součástky včetně jednotlivých obrázků s technologickými kroky. Ekonomické zhodnocení je velmi obecné z důvodu nedostatku potřebných údajů o reálných nákladech na zaměstnance a také kvůli velké variabilitě výkonnosti jednotlivých zaměstnanců výroby. Schopností se podívat na problém do detailu diplomant ukázal přehled v daném tématu a práci s doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 148917