DROZD, D. Elektronicky řízený stabilizátor [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Diplomová práce pana Drozda zpracovává téma elektronicky řízeného stabilizátoru. V úvodu je nejprve teoreticky zpracován vliv klopení karoserie na jízdní vlastnosti vozidla a používaná řešení stabilizátorů. Následně je již prostřednictvím multibody modelu v Adams Car analyzován vliv stabilizátorů na různé kategorie vozidel. Poté je řešen koncepční návrh vlastního řešení aktivního stabilizátoru vozidla včetně základních výpočtů hydraulického systému. Pan Drozd přistupoval k řešení diplomové práce velice samostatně. Je třeba vyzdvihnout kvalitně zpracovanou část věnovanou simulacím různých kategorií vozidel. Ze zkušenosti je možné říci, že není jednoduché v Adams Car sestavit funkční model pro různé typy manévrů včetně „four post test rig“ a jízdy po nerovné vozovce. Tyto simulace přináší zajímavé výsledky, které nejsou vždy dostatečně analyzovány a vysvětleny (např. vliv stabilizátoru na rozptyl dynamické síly pod kolem vozidla a různý vliv na přední a zadní nápravě). Samotný návrh vlastního řešení aktivního stabilizátoru již působí méně přehledně. Není zcela zřejmé, proč jsou analyzovány různé rozměrové varianty tlumiče, které mají předpokládaný vliv a v řešení stabilizátoru žádnou zásadní informaci nepřináší. Sestavený detailní multibody model mohl být rovněž využit pro poukázání na změny chování vozidla (řiditelnost), jestliže by táhlo stabilizátoru bylo nahrazeno tlumičem s nastavitelným tlumením. Diplomová práce je po stylistické i grafické stránce na dobré úrovni a zadání bylo splněno.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Diplomová práce pana Drozda se zabývá návrhem elektronicky řízeného stabilizátoru. V úvodu práce je rozebrán vliv klopení karoserie vozidla na jeho jízdní vlastnosti na což je navázáno popisem technických řešení příčných stabilizátorů, resp. stabilizačních systémů. Následující kapitola obsahující multi-body simulace na kterých je ověřován vliv klopné tuhosti na charakteristiky jízdní dynamiky a jízdního komfortu je méně přehledná. Přestože obsahuje velké množství výpočtů, výsledky jsou ku škodě často předloženy bez dalšího komentáře či hlubší analýzy. Pochopení koncepčního návrhu vlastního řešení vyžaduje vyšší míru koncentrace, především pak hydraulická schémata řízení celého systému. Na základě provedených výpočtů lze předpokládat že navrhovaný systém by byl v případě realizace funkční. Jedinou větší výhradu mám k samotné kapitole týkající se vlastního elektronického řízení, které je zpracováno velice povrchně - vzhledem k tomu že se jedná o jeden z cílů vytyčené vedoucím práce v zadání má tato skutečnost vliv na hodnocení kategorie „Splnění požadavků a cílů zadání“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 137338