ČAMAJ, P. Stabilizační a autopilotní systém pro RC model letadla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2014.
Cílem diplomové práce byl návrh řídicího systému s možností autonomního řízení a autostabilizace RC modelu letadla včetně systému vhodných senzorů pro měření potřebných letových parametrů, zpracování signálů, implementace základních algoritmů stabilizace a bezdrátového monitoringu. Diplomant se zadanému tématu věnoval s vysokým nasazením a zájmem se systematickým přístupem. Pro koncepci zařízení byl zvolen elegantní modulární systém, který umožnil nezávislé testování subsytémů, i ve specializovaných laboratořích, např. Leteckého ústavu FSI VUT, s výslednou efektivní kompletací celku. Výsledkem práce je velmi zdařilé inženýrské dílo, čehož je důkazem i vítězství v soutěži Student EEICT 2014 v kategorii magistři "Kybernetika, automatizace a elektronika". Práce prezentuje komplexní řešení systému od teoretických úvah a rozborů, přes obvodový návrh, mechaniku a realizaci subsystémů, odladěné programové vybavení, až po reálné testy navrženého systému v praxi. Textová část práce je přehledně uspořádaná, bez terminologických a gramatických chyb, doplněná řadou měření a včetně zhodnocení výsledků a dalších námětů na vylepšení. Diplomant tak prokázal schopnost samostané tvůrčí práce a schopnost systematického vývoje poměrně komplikovaného zařízení.
Předložená diplomová práce Bc. Petera Čamaje se zabývá analýzou a následným návrhem stabilizačního systému pro RC model letadla. Stabilizační systém může plnit i funkci autopilota s plánováním letové trasy. Práce se zabývá teoretickým rozborem včetně matematických popisů modelu letadla, ze kterých vychází i zadání na vlastní elektroniku a softwarové vybavení stabilizační jednotky. Tyto modely byly vytvořeny v programovém prostředí Matlab/Simulink a následně prakticky odzkoušeny v laboratořích VUT FSI včetně navržených senzorů letadla. Velmi oceňuji komplexnost a přístup k řešení celého problému. Student při řešení postupuje systematicky a v průběhu práce neustále zdůvodňuje, proč volil takové řešení, jaké předkládá. Oceňuji rovněž i široký záběr studenta, se kterým se musel při řešení práce potýkat – matematický popis, model letadla, extrakce důležitých veličin pro regulátory, návrh schémat, návrh desek plošných spojů, programování senzorových MCU, programování hlavní jednotky pro OS Linux, zpracování dat, atd. Student v závěru své práce naznačuje, že se jedná o kolektivní práci více lidí, což odpovídá i celkové náročnosti zvoleného téma a přístupu k řešení. Nelze pochybovat o tom, že svým dílem kladně přispěl k celkovému řešení, které vede na plně autonomní letadlo s elektronickým řízením letu. Předložená diplomová práce splňuje požadavky zadání, proto ji doporučuji k obhajobě. Po zodpovězení přiložených otázek navrhuji udělit známku výborně – A s celkovým počtem bodů 100.
eVSKP id 73214