VALENČÍK, J. Základní anorganické výroby Tvorba e-learningových studijních materiálů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2009.
Student Jan Valenčík zpracoval požadovaný počet názorných animací chemických výrob. Je třeba zdůraznit, že pro vypracování těchto animací se musel student seznámit s uživatelsky velmi náročným softwarem (Adobe Flash CS4 Professional), což samo o sobě vyžaduje značné množství času a úsilí. O to větší je škoda, že ač student práci s tímto mocným nástrojem pro tvorbu interaktivních animací bravurně zvládl, nebyla již věnována dostatečná pozornost a píle samotnému preciznímu dopracování animací, které tak obsahují jisté nedostatky a to jak po formální, tak i po obsahové a funkční stránce. V tomto ohledu jako vedoucí práce očekávám, že student zapracuje oprávněné a konstruktivní připomínky oponenta do animací ještě před obhajobou a tuto skutečnost při obhajobě jednoznačně doloží. Jistou nespokojenost je třeba vyjádřit i s časovým naplánováním vypracování bakalářské práce, na druhou stranu je však třeba uznat, že počáteční liknavost byla vystřídána odpovídajícím pracovním nasazením. Přes všechny uvedené výtky a nedostatky je však třeba zdůraznit, že vzniklý typ výukového materiálu určeného pro studenty prvního ročníku nemá ve své kategorii a svým rozsahem a kvalitou zpracování na naší fakultě obdoby a může se směle srovnávat s výukovými materiály jiných škol, které tuto formu výuky preferují a dotují mnohem razantněji. Materiál se stane velmi užitečnou pomůckou nejen při výuce anorganické chemie a je jistě nezpochybnitelné, že podobné názorné, ale přitom dostatečně odborné materiály by měly být využívány v mnohem širším měřítku především pro studenty prvního a druhého ročníku. Pozitivně je třeba hodnotit i účast studenta na konferenci SCO 2009, kde svoji práci prezentoval formou příspěvku.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | B | ||
Studium literatury a její zpracování | C | ||
Využití poznatků z literatury | B | ||
Kvalita zpracování výsledků | C | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | D | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | D |
Jan Valenčík se ve své bakalářské práci zabýval tvorbou e-learningových studijních materiálů, které zahrnují tvorbu 20 animací základních anorganických výrob pomocí aplikace Adobe Flash. Bakalářská práce obsahuje 39 stran, z toho 16 obrázků a 2 tabulky. Její členění je logické, v souladu s požadavky pro bakalářskou práci. K práci je přiloženo CD, které obsahuje jednotlivé animace anorganických výrob (např. výrobu kyseliny sírové, fosforečné, dusičné). Pro využití CD je třeba mít nainstalován program Flash Player. Teoretická část se zabývá formami a standardy v e-learningu, tvorbou e-learningu - zde jsou popsány dva nejvýznamnější softwary pro tvorbu e-kurzů, a to Adobe Flash a Authorware. Na závěr jsou diskutovány výhody a nevýhody elektronického vzdělávání. Dle mého názoru je teoretická část zabývající se e-learningem zbytečně dlouhá (14 stran). Na software pro tvorbu e-kurzů připadají 4 stránky, z toho na Adobe Flash (byl použit pro animace) připadá pouze 1 stránka. Autor se musel zvládnout složitý program, mohl tedy popsat podrobněji vlastní tvorbu animace. V praktické části je uvedena tabulka s anorganickými výrobami, které byly použity pro tvorbu animace. Popis aplikace je uveden na příkladu výroby amoniaku, popisy funkcí jsou přehledně doloženy obrázky. Podrobný popis výrob uveden není, stručný popis obsahují až jednotlivé animace. Výroby jsou vybrány celkem zdařile, nicméně bych doporučovala ještě animace rozšířit např. o výrobu sody a o výroby kovů jako hliník, zinek a měď. Úroveň jazykového zpracování je dobrá. Z hlediska formálního kromě několika chybějících čárek a vynechaných hlásek (např. str. 21 - program Instructor nikoli Instrucor) mám připomínku k názvosloví. Kyselina trihydrogenfosforečná (tabulka 2) se píše dohromady, také je třeba sjednotit psaní názvu prvku - chlor nebo chlór. Odkazů na literaturu je 31, avšak většina se týká teoretické části. Odkazy na technologie výrob jsou jen dva, a to pouze na všeobecná skripta. V rámci získání přesnějších údajů o výrobách by bylo vhodnější čerpat z odborných článků. Bakalářská práce je přehledná, čtivá. Což se nedá zcela říci o přiloženém CD s animacemi. Z celé řady připomínek uvádím jen některé. Všechny připomínky dávám k dispozici autorovi. Připomínky ke vzhledu animace: Na úvodní straně je "rozházený" nadpis, jméno autora není odděleno mezerou od příjmení, fullscreen je nefunkční. MENU má chaotické uspořádání výrob, názvy nejsou přesné (HCl je výroba kyseliny chlorovodíkové nebo chlorovodíku?). Autor nedělá rozdíl mezi pojmy absorpce a adsorpce, neupřesňuje pojem elektrolýza taveniny a elektrolýza roztoku. Připomínky k výrobám: Vzhledem k tomu, že se jedná o první bakalářskou práci s touto tématikou, preferovala bych výroby, které vycházejí přímo z přírodních surovin a ne z již vyrobených. Např. uvedená výroba kyseliny trihydrogenfosforečné termickým způsobem vychází z fosforu, ale fosfor byl rovněž vyroben - tato výroba zde schází. U výroby kyseliny trihydrogenfosforečné dihydrátovým způsobem zase chybí "koncovka" - tj. dihydrát síranu vápenatého na výstupu, odtud název výroby. Dále je výroba hydroxidu sodného rozdělena na dvě části - amalgámová elektrolýza a tzv. výroba hydroxidu sodného, přitom obě části dohromady představují výrobu hydroxidu sodného. I přes řadu nedostatků je bakalářská práce přínosem v oblasti e-learningu. Autor zřejmě hodně času věnoval teoretické části a ve zbylém čase nestačil téma kvalitně zpracovat. Pokud budou chyby opraveny a připomínky zpracovány, bude moci být program používán tak, jak bylo deklarováno. Vzhledem k prospěšnému tématu doporučuji pokračovat prací, ve které budou doplněny další výroby.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | C | ||
Logické členění práce | C | ||
Využití literatury a její citace | C | ||
Úroveň jazykového zpracování | B | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | C | ||
Závěry práce a jejich formulace | C | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Kvalita zpracování výsledků | C |
eVSKP id 16477