TURČANOVÁ, P. Marketingová komunikace společnosti při vstupu na zahraniční trh [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2021.
Autorka ke zpracování diplomové práce přistupovala velice svědomitě a s velkým zájmem o zvolenou problematiku. Prokazuje zde svoje schopnosti využít získaných teoretických poznatků i výsledků dílčích analýz pro nastavení vhodných návrhů. Bohužel vzhledem k situaci v průběhu celého zpracování DP musela autorka ustoupit od možnosti průzkumu trhu přímo v Polsku. I přes tuto překážku lze výstupy práce hodnotit pozitivně. Návrhy předložené v práci jsou adekvátní a realizovatelné. Kladně hodnotím i fakt, že autorka pro získání většího povědomí o značce/ produktech vedle např. účasti na veletrzích či využití online nástroji nezapomněla ani na vhodnost využití outdoorové reklamy v podobě billboardů. Při návrhu účasti na veletrzích také neopomněla na fakt že se zástupci analyzované společnosti budou na tyto muset přepravit a také se někde ubytovat. Velice zajímavé je také včlenění návrhu zabývajícího se exkluzivitou pro konkrétní řetězec drogistických prodejen. Práce jako celek vnímám jako prakticky přínosnou. Otázky k obhajobě: 1) Jaké USP (Unique Selling Proposition - jedinečný prodejní argument) doporučujete analyzované společnosti používat pro oslovení nových zákazníků na polském trhu? 2) Které z navrhovaných komunikačních kanálů a nástrojů považujete při vstupu analyzované společnosti na nový trh za klíčové?
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění stanovených cílů | B | Výstupy předložené v práci směřují k cílům stanoveným v zadání. | |
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod | C | Autorka zvolila vhodného postupu a využívala adekvátních metod. Kladně hodnotím, že autorka v práci mj. využila přehledné zpracování konkurenčních map či vlastního dotazníkového šetření. Zajímavé by určitě bylo i využití sekundárních dat z výzkumů týkajících se chování zákazníků na polském trhu. Pro přesnější pochopení zákazníků i konkurentů na polském trhu by bylo vhodné udělat podrobnější analýzy (mystery shopping, pozorování v místě prodeje, hloubkové rozhovory v místě prodeje či focus groups). Vzhledem k dlouhotrvající situaci toto však v rámci zpracování práce nebylo realizovatelné. | |
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | Autorka v práci prokazuje schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich spíše standardním způsobem adekvátní závěry. | |
Praktická využitelnost výsledků | B | Výstupy práce, ať již v podobě výstupů z analýz, tak i v podobě návrhů, lze vnímat jako prakticky využitelné. | |
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň | B | Práce je logicky a přehledně členěna (dle standardní osnovy) a obsahuje všechny požadované formální náležitosti. Práce je psána na velmi dobré jazykové úrovni a autorka zde využívá vhodné terminologie. Pro ilustraci jsou texty vhodně doplněny o grafické prvky v podobě fotografií/ obrázků či grafů. V případě automatických překladů do polského jazyka bych v budoucnu doporučil i případnou jazykovou korekci. | |
Práce s informačními zdroji, včetně citací | A | Autorka v práci využívá velké množství (více než 80) adekvátních informačních zdrojů, které jsou vhodně citovány. |
Po přečtení diplomové práce mohu konstatovat, že zvolené téma plně odpovídá dnešní situaci na tuzemském i evropském trhu, pokud jde o uvádění nových kosmetických výrobků u potravinových doplňků na trh. Autorka ve spolupráci s konkrétní firmou Topvet, která patří již k tradičním výrobcům kosmetiky a potravinových doplňků na novodobém trhu (tzn. po roce 1989, roce společensko-ekonomických změn), uchopila téma „Marketingová komunikace společnosti při vstupu na zahraniční trh“ zcela zodpovědně a předkládá jasné a konkrétní návrhy pro možnost vstupu uvedené společnosti na polský trh. Tento vstup vyplynul ze současné potřeby další expanze mimo ČR a SR, neboť firma disponuje širokou vývojovou a výrobní základnou. Trh v Polsku je velmi vhodný pro tento vstup, protože jeho velikost několikanásobně překračuje trh České republiky, což představuje silný obchodní potenciál. Autorka velmi odvážně zvolila formu exkluzivity a oslovení rozhodujícího hráče, firmu Rossmann. Navrhla a de facto sestrojila rozpočet tohoto vstupu pro tuto firmu, která pokrývá celé území polského trhu. Vhodnými komunikačními metodami, jež jsou v práci popsány, lze očekávat úspěšný vstup a oboustrannou utilizaci obchodu. Velmi oceňuji nastínění dalšího postupu v případě nedohody s tímto exkluzivním partnerem. Autorka správně popisuje a navrhuje oslovit další subjekty působící na polském trhu za pomoci výše uvedených marketingových postupů. Závěrem chci konstatovat, že tato práce plně odpovídá současným potřebám marketingových komunikací a zaměřuje se na konkrétní prvky a způsoby využití produkčního potenciálu výrobní firmy a umístění jejích výrobků na příslušný trh. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění stanovených cílů | A | ||
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Praktická využitelnost výsledků | B | ||
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň | A | ||
Práce s informačními zdroji | A |
eVSKP id 135228