NEČESAL, M. OLOMOUC – Densification Urbaine – zahuštění města [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Posudky

Posudek vedoucího

Koleček, Ivan

2. Urbanistické řešení Rozsáhlá analýza místa, jak vztahů k městu a jeho topografii, tak k jeho historii je jednou z hodnot, která se dále promítá do konceptu projektu. Místo je hodnoceno jako jedna z artikulací města, v těsné blízkosti historického centra a jeho řeky, přesněji nábřeží. Veřejný program kulturního charakteru dává možnost přidané hodnoty vzhledem k funkci místa označeného v územním plánu jako veřejná rekreace. Autorovo zásadní rozhodnutí je využít obě nominace veřejného, jak programu, tak místa, k dialogu mezi školou, umístěnou ještě na hranici zástavby městského charakteru, a parkem, prostorem přímé návaznosti na pobřeží a řeku. Tento přístup je základním krokem v konceptu organizace místa, návazností na město předprostorem vstupu do školy a na druhé straně orientací jasně definovaného parku k nábřeží a k pěší trase, spojnicí obou břehů řeky lávkami, která také dává přímý vztah mezi oběma uměleckými školami, novou výtvarnou a historickou hudební. Tento vztah se najednou také objevuje v konečném vyjádření školy cihlovým zdivem vzhledem k historickým cihelným fasádám hudební školy. Místo je ze své povahy nivy řeky Moravy horizontální, na což Marek zdařile odpovídá plynutím svých dlouhých hmot, a ještě tenčí lávky. Vztah k městu i jádru programu je pak akcentován vertikálou výstavního kubusu, který vše ukotvuje. Vztahy hmot ve vzájemné inspiraci vstupují do identity bohatého vnitřního programu. A 90 3. Architektonické řešení Jednoduchému konceptu organizace místa odpovídají principy organizace vnitřní struktury prostorů, jejich charakter a umístění jednotlivých prvků programu, jak školy, tak centra architektury. Vstupní hala orientuje návštěvníka ve svém převýšeném prostoru do jednotlivých veřejných částí programu, s dominujícími výstavními prostory, jak školy, tak centra architektury v poschodí. Tyto prostory se stávají symboly kulturní činnosti, kterou je místo identifikováno v měřítku města. Výstavní prostory se takto otevírají široké veřejnosti s potenciálem využití pro celé město. Prostory školních ateliérů a jejich haly orientované k prostředí parku jsou umístěny ve dvou podlažích poloveřejného křídla, vždy s možností prodloužení jejich aktivity do klidného světa parku, nábřeží a řeky. Je škoda, že vzhledem ke kvalitě prostorů a jejich organizaci se ztrácí vyjádření vstupů, jak z městského předprostoru, tak z parku, ve fasádách abstraktního charakteru. Poloha vstupu z města je příliš diskrétní v rohu objemu školy, identifikace mimořádným prvkem fasády může zdůraznit orientaci návštěvníka, stejně jako návaznost na park může najít svou identitu artikulací prostorem ve strategickém místě změny, hmot, fasád a geometrie. B 85 4. Technicko konstrukční řešení Hodnotný koncept struktury prostorů je se stejnou jednoduchostí vyjádřen v principech nosné struktury, kde centrální objem výstavních prostorů je také výjimečným prvkem nosného systému řešeného rošty ocelových nosníků. Volba vyjádřit fasády lícovým zdivem červených cihel se stává základním prvkem identity objemů školy. Úskalí této volby, kdy cihlová zeď není nosná, jen samonosná, je řešeno řadou správných detailů s vědomím, že každé kompromisní rozhodnutí je okamžitě přítomné v konstrukčních problémech jinak těžko řešitelných. Na promyšlené stavební detaily dobře navazuje i koncept přirozeného příčného provětrání budovy, založený na rozdílných charakteristikách prostorů a jejich otevření přiřazených ke konkrétním světovým stranám. A 90 5. Formální úroveň Hodnotný obsah a hodnotná podstata projektu jsou znovu v jednoduchosti formálně vyjádřené přehlednou a snadno čitelnou grafikou. Texty doplňují grafické vyjádření a, vzhledem k jeho kvalitě, se pak tyto stávají druhým stupněm poznání projektu. B 88 Celkové hodnocení bakalářské práce: Předloženou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení: B 89 Slovní hodnocení práce: Předložený projekt uzavírající bakalářský stupeň studia se stává prvním krokem budoucí projektové dokumentace a je již profesionální úrovně. Jednoduchý koncept doprovázený vyváženým vývojem je přenesen do formy kvalitního architektonického projektu. Otázky a náměty k obhajobě: Vyjádření základních principů projektu ve třech nejpodstatnějších větách. Vyjádření vstupu, návaznost na vnější prostory. Vyjádření charakteru parku, pobřeží, lávky.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování A Svým přístupem k problémům místa a programu dovedl Marek Nečesal potvrdit již zralou cestu všemi úskalími architektonického projektu. Vývoj projektu se odehrával v metodické práci, založené velice rychle na základních rozhodnutích v konceptu projektu. Tento časový potenciál umožnil prohloubenou úvahu nad organizací jednotlivých prvků programu, jak v plánech, tak později vyjádřením k charakteru prostorů, prostorové skladbě i fasádám. Časová reserva také umožnila studii v dalších krocích projektu, konstrukci a konstrukčních detailech.
Navrhovaná známka
B
Body
89

Posudek oponenta

Jung, Adam

Návrh je prezentován svědomitě a vychází z poctivé analýzy místa. Výraz domu je přesvědčivý a jako celek působí návrh dotaženým dojmem. Jako problematické se jeví provozní řešení objektu a návaznost na nejbližší okolí. Otázky a náměty k obhajobě: Je vhodné volné propojení všech funkcí objektu bez jasného vymezení? Kde končí a začínají prostory ZUŠ? Co vedlo k dispozičnímu řešení školního křídla a orientaci ke světovým stranám? Velké prosklené plochy v rámci jihovýchodní fasády poskytují dobrý výhled na park a nábřeží. Jako stínění jsou navrženy předokenní žaluzie. Existuje jiná forma stínění, která by zabránila přehřívání domu a výrazně nezměnila jeho charakter? V rámci konstrukčního řešení je uvažováno s železobetonovou konstrukcí. S ohledem na to, že se v interiéru nikterak beton nepropisuje, jedná se o ekonomické řešení?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení B Prezentace a východiska základních urbanistických návazností v rámci analýz jsou srozumitelné. Volba osazení domu je logická a přímo reaguje na strukturu města. Tímto rozhodnutím ponechává autor volný prostor pro vytvoření parku. Rozšíření prostoru před veřejnou částí domu má potenciál na vytvoření kvalitního veřejného prostoru. Naopak je ke zvážení blízkost učeben ke komunikaci a k parkování. Množství vstupů do objektu působí zmatečně a vstup ze strany parku není jasně čitelný a postrádá předprostor. Návaznost na protilehlý břeh Moravy je řešen minimalistickou lávkou, která navazuje na existující komunikaci. Zpracování protějšího břehu je poplatné existujícímu valu, který nemá ideální přístup a nepůsobí příliš přesvědčivě.
Provozní řešení C V rámci koncepčního schématu je hierarchie prostor dobře popsána. Budova je členěna na veřejnou (centrum architektury) a soukromou část (ZUŠ). Podlaží jsou přibližně identická a dispozice je tedy předvídatelná. Chodby vedoucí k učebnám jsou velkorysé, působí však s ohledem na měřítko stavby předimenzovaně. Deviace vybočené knihovny v 1NP přináší chtěné narušení jinak monotónní chodby. Převýšená vstupní hala je přímo provázaná s chodbou ústící do školního křídla. Zároveň je prostor plynule spojen s výstavním prostorem a kavárnou, což může s ohledem na různé způsoby využití objektu vést k nežádoucímu rušení. Sporné je také použití jednoho výtahu a jeho umístění pouze v rámci školního křídla objektu. Společný kabinet by zasloužil alespoň jednací místnost z důvodu možnosti vytvoření soukromí.
Technicko konstrukční řešení B Konstrukční řešení je pochopitelné a přehledné. Nosná konstrukce se nepropisuje zásadně do interiéru domu a v rámci stavebního systému se jedná o standardní řešení. V rámci velkorysého převýšeného galerijního prostoru je použit zdvojený strop, kterému ale není věnován hlubší rozbor. Řezy fasádou postrádají šrafu železobetonu a na první pohled působí nehmotně. Použití obkladové cihly jako obkladového materiálů by mohlo být pojato v rámci řešení fasád nápaditěji.
Architektonické řešení B Podání domu je přesvědčivé, tvar domu reaguje na základní koncept. Pozvolný přechod jednopodlažní části (knihovny) navazující na nově navržený park graduje hmotou galerie, směrem k vyšším domům v rámci stávajícího bloku. Ve výsledku, ale volba materiálů a hmotové řešení propůjčuje domu striktní a nekompromisní výraz. Dům působí i přes koncepční schémata ve veřejných částech relativně uzavřeně a nevlídně.
Formální úroveň B Projekt je dobře čitelný, od koncepčních schémat, přes výkresovou část po vizualizace. Zařazení celkové situace by mělo předcházet jednotlivým půdorysům. Programový koncept je přehledný díky barevnému dělení na veřejné a soukromé funkce. V rámci měřítka zpracování práce a lepší čitelnosti projektu bych doporučil výraznější značení v rámci půdorysů (šipky, atd.). V konstrukčních výkresech chybí základní rozměry a rozpony nosných konstrukcí. Chybí dálkový pohled z mostu na Masarykově třídě se zákresem do fotografie, který by zohlednil kontext místa.
Navrhovaná známka
B
Body
82

eVSKP id 142200