HABR, V. Měření jízdních manévrů prostředků hromadné přepravy osob [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Bilík, Martin

V průběhu doby pro vypracování diplomové práce došlo ke změně vedoucího práce. Od ledna 2022 Vojtěch Habr pracoval na své diplomové práci poměrně svědomitě a pravidelně konzultoval postup prací. Časový plán se však nedařilo realizovat zcela podle plánu a podstatná část práce byla dokončována na poslední chvíli, což se bohužel negativně projevilo na celkovém výsledku - získaný vzorek naměřených dat by bylo možné jistě podrobněji analyzovat a také zjištěné výsledky by bylo možné prezentovat obsáhlejším způsobem, což by vzhledem k vynaloženému úsilí na jejich získání bylo odpovídající. Práci doporučuji k obhajobě s hodnocením C - dobře.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění cíle a rozsahu zadání C Cíle stanovené v zadání diplomové práce byly splněny, nicméně vzhledem k časovému prostoru na vypracování by bylo možné očekávat kvalitativně lepších výsledků.
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem C Analýza současného stavu problematiky bezpečnosti a komfortu cestujících v prostředcích hromadné dopravy mohla být zajisté zpracována podrobněji s větší mírou zapojení např. cizojazyčných zdrojů. Současný stav popisující situaci a historický vývoj MHD v Brně je zpracován přehledně a vyčerpávajícím způsobem.
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody C Diplomant v analytické části provedl řadu měření s 10 respondenty v reálném provozu MHD v Brně i v nočních hodinách. Následně jednotlivé naměřené hodnoty vyhodnotil s ohledem na hodnocení respondentů. Vlastní vyhodnocení bylo provedeno poměrně stručným způsobem dle pozice respondenta v rámci dopravního prostředku a směru převládající složky působícího zpomalení. Podstatným přínosem práce je realizace měření a sběr dat na nočních linkách, které způsobily větší rozmanitost vstupních dat.
Odborná úroveň diplomové práce C Po odborné stránce je práce zpracována na dobré úrovni, především v části týkající se MHD v Brně. V dalších částech se pak bohužel vyskytují nepřesnosti, z nichž nejvýznamnějším je souhrnné používání pojmu příčné zpomalení, ačkoliv se při měřeních jednalo o zpomalení boční.
Přínos pro praktické i teoretické využití D Praktický přínos využití práce pro posuzování bezpečí cestujících v MHD je částečně limitován počtem "pouze" 10 respondentů. Pro obecné použití závěrů by však bylo zapotřebí zkoumaný vzorek podstatným způsobem rozšířit.
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 B Diplomant ve své práci uvedl zdroje ze kterých při jejím vypracování čerpal.
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň C Předložená diplomová práce je po formální stránce vypracována na dobré úrovni. Formátování a celkovou grafickou úpravu by bylo možné provést poněkud pečlivěji, tak aby například čísla a jednotky byly na stejném řádku apod.
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Semela, Marek

Předložená práce je zajímavým příspěvkem k řešení související problematiky, vykazuje však poměrně velké nedostatky, které mohly být odstraněny pro lepší využitelnost jinak jistě zajímavých výsledků, viz podrobněji slovní hodnocení. Je škoda, že práce neobsahuje vymezení výsledků vůči provedeným pracím podobného zaměření.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Úplnost vypracování D Diplomant provedl v podstatě všechny činnosti směřující k dosažení výsledků, z práce je zřejmé, že je mu problematika brněnské MHD velmi blízká, rozsah a obsah by však mohl být výrazně lepší, což je pravděpodobně dáno nedostatkem času na dokončení práce.
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce B Přístup k řešení je vhodný, návrhu experimentu předcházela použitelná rešerše a zejména důkladná analýza linek MHD s ohledem na vhodně zvolené trasy pro experimenty, a to i s důrazem na dynamičtější noční linky. Metodicky nebyla práce připravena nevhodně.
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody D Diplomant zkombinoval subjektivní hodnocení míry komfortu cestujících pomocí figurantů s naměřenými hodnotami, což se jeví jako vhodný způsob, ale úroveň zpracování diplomové práce není zcela ideální. Výsledky nejsou bohužel statisticky zpracovány.
Obtížnost a správnost řešení E V kapitole 3 - formulace problémů není zřejmé, jaké problémy vlastně diplomant řeší a jaká je problémová situace práce, tedy jakou neznalost oboru má práce zacelit. Úvodní věta hovoří o cílech experimentu, nikoliv cíle práce, ačkoliv je zřejmé, kam diplomant míří. Není ani zřejmé, co jsou podstatné veličiny ovlivňující řešení předmětných problémů, tato kapitole je zcela nedostatečná. Práce se věnuje i tramvajím, ačkoliv s těmito prostředky experimentálně nepracuje. Diplomant neuvádí, kdo byli figuranti, jaká byla jejich zkušenost s MHD a pravidelnost užívání MHD a zejména nočních linek. Výsledky a zejména jejich využitelnost jsou tedy ovlivněny těmito nedostatky, které lze z kapitoly 5 tak spíše obtížně interpretovat a už vůbec je nelze zobecňovat.
Přínos pro praktické i teoretické využití E Přínos práce je diskutabilní, zejména její využití do oblasti soudně inženýrské je limitující vzhledem ke stručnosti podmínek měření a limitujících faktorů a rovněž vzhledem k nízké opakovatelnosti. Co je zcela nedostatečné je adekvátní statistické zpracování výsledků. Je to zajisté škoda, protože výsledky jsou to jinak zajímavé.
Odborná jazyková úroveň D Je nutné rozlišovat mezi příčným a bočním zrychlením, z některých pasáží práce je zřejmé, že by vyžadovala k adekvátnímu dokončení dodatečnou péči.
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky C Grafická úprava by mohla být přehlednější, volné půlstrany měly být účelněji využity, práce by vyžadovala větší důraz na formátování.
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 127955