BAŽÍKOVÁ, M. Bratislava a Prešpurk, profanní sacrum [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Bolavé ztracené místo města, bolavé srdce slovenské patriotky. Odvaha studentky vstoupit se svou práci právě sem je potěšitelná, kdo se bojí, nesmí do lesa. Průběh práce nebyl hladký a čas hledání smysluplného konceptu se nedal redukovat, nechtěla-li autorka brouzdat v plytké vodě. Co se muselo vložit do přemyšlení a konceptualizace, toho se nedostávalo při konkretizaci. Předmětem DP byla obnova prostoru mezi Hradem, historickým jádrem s korunovační katedrálou a Dunajem s mostem SNP. Cílem a ambici diplomantky byly návrat charakteru prostoru a atmosféry Prešpurku a na degradovaném inženýrském severním předmostí mostu SNP v prostoru Rybího trhu a začleněním estakád vytvořit kompaktní městskou strukturu a nové společensko-duchovní centrum města. DP je dobře strukturovaná s výborně abstraktně vyjádřenými principy a ideovým postupem, je jasně čitelná a konzistentní. Vše ono architektonicky „podstatné“ vidím, ono „nutné“ jen trochu domýšlím. Oceňuji: - Viz předchozí - Ideovou kvalitu - Symbolický základ práce - Práci se vším, co místo poskytuje, se starým i novějším, náturou, kulturou, charakterem vnějších ploch a spojením s místem a kontextem jak věcně tak i formou a jazykem - Exteritorializaci předmětu řešení, dějinnou vztahovost - Atmosféru - Komponovanost slavnostního „primitivů“ „nahoře“ a přirozenou živelnou organiku „dole“ - Osobitou něžnou individuální grafiku - Pregnantní vyjádření idejí a konceptu Přínos: - Že je to provokace? Je! Že to může být bouřlivé? Tak ať! Když ne Mária, tak kdo? Když ne teď, tak kdy? Prostě mravnost. Využití: - Diskusní materiál pro Bratislavu, další příspěvek k diskuzi o místě; - Reprezentace FA a UN DP prokazuje zřetelně připravenost a zdatnost studentky jak po stránce intelektuální, metodologické, odborné, tak i konceptuální a tvůrčí a v neposlední řádě i grafické a prezentační. DP navrhuji k obhajobě a hodnotím
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | 90 | DP naplňuje dostatečně zadání. Práce je kompletní, obsahuje teorii i praktikum, obsahuje urbanistické uchopení, program i řešení velmi rozsáhlého komplexu s akcentací koncepce celku a začlenění a humanizaci urbanity. Práce je výsledkem rozsáhlých a promyšlených analýz a interpretací a odvážným vyjádřením osobního nekonvenčního názoru na obnovu a revitalizaci historického prostoru s mnohá funkčními, provozními i formálními vztahy. |
Těžiště diplomové práce spočívá v hluboké analýze daného místa, širokospektrálního hledání otázek k vlastním odpovědím a v silnému konceptu řešení rozsáhlého území. Snaha o nápravu chyb minulých, navrácení ducha místa a filozofie přístupu k řešení vlastního objektu je úctyhodná.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Diplomová práce rehabilituje ztracené místo a obnovuje historickou vazbu mezi hradem a historickým centrem Bratislavy. Dopravní uzel na místě bývalého Rybího rynku vznikl dopravním propojením Petržalky s centrem Bratislavy. Ó jak jsme byli pyšní na inženýrské dílo - most SNP. Kupředu levá, ni krok zpět ! Studentka predikuje dopravním řešením na úrovni města zklidnění dopravní tepny a její přeměnu na městotvorný bulvár. Znovu iniciuje výstavbu drobné substancionální struktury sanované čtvrti Vydrici v podhradí a její propojení s Dunajem. Na místě Rybího rynku, jenž není možné zpátky obnovit, doplňuje kompozici sakrálního prezentanta ( Dóm sv. Martina) a profánního prezentanta ( Bratislavský hrad ) třetím symbolickým objektem „profánním sacrem“. Ten navíc tvoří ukončení Hviezdoslavova náměstí na protější straně Slovenského národního divadla. | |
Architektonické řešení | A | Studentka definuje profánní sacrum jako skupinu tvořenou duchem místa ( Rybí trh, hrad, dóm), duchem seberozvoje ( gesamguntswerk) a duchem srdce ( komunitní život ). Rybí rynek je svou historickou stopou a funkcí přepsaný do podnože objektu. Nejnižší patro na úrovni Hviezdoslavova náměstí je krytou tržnicí, střecha pak kulturně společenským náměstím s bulvárem. Z podnože vyrůstají čtyři objekty – odkaz na čtyřvěží kaštělu. Tři věže jsou věnovány seberozvoji – knihovně, galerii a auditoriu, čtvrtá pak komunitnímu centru. Tvar věží je logicky zdůvodněný. Forma a materialita jednotlivých objektů zůstala schematická, zasloužila by si podrobnější řešení. | |
Provozní řešení | A | Objekty tvoří samostatné provozní celky, které spolu komunikují v rámci prostoru tržnice a kulturně společenského náměstí. Spodní patro – tržnice, je existenčním profánním provozem. Nejvyšší místo – střecha věže galerie je pak vyvrcholením profánního sacra. Může být nic na nejvyšším místě vyvrcholením? Vzpomeňme na scénu na komíně z Hrabalových Postřižin. Může, neb právě tam lze zažít ten pocit „sakra světské svobody“. Dispozice jednotlivých provozů jsou přehledné, na jednotném principu jádra a obvodového lobby. V jednotlivých objektech chybí provozně technické a administrativní zázemí. Není zřejmé, jak bude řešeno parkování. | |
Technicko konstrukční řešení | C | Studentka predikuje „odlití“ objektů z monolitického železobenu a založení vzhledem k blízkosti řeky na pilotách. | |
Formální úroveň | A | Způsob přemýšlení studentky nad problémem, principy, postup, a koncept jsou přehledně graficky zpracovány ve schématech. Ačkoliv výrazně individuální grafický projev, výsledek práce by si přeci jen zasloužil lepší adjustaci.. |
eVSKP id 125436