HOLCMAN, M. Měnič pro indukční ohřev [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Martiš, Jan

Úkolem studenta bylo vytvořit měnič a řízení k sériově-rezonančnímu LC-obvodu indukčního ohřevu o výkonu cca 3 kW. Zde byl důležitý jak teoretický rozbor a návrh, tak praktická realizace. Měnič je z důvodu zlepšení účiníku napájen z nefiltrovaného síťového napětí, při výpočtu výkonů bylo tedy nutné zohlednit obálkovou modulaci VF napětí. Dále je použita nepříliš běžná regulace proudu pomocí vynechávání pulzů, což umožňuje zachovat spínání tranzistorů v nule proudu. Se všemi těmito úkoly se student úspěšně vypořádal. Také realizační výstup práce je na dobré úrovni a je znát pečlivost při konstrukci. Měnič byl úspěšně oživen a bylo dosaženo požadovaných parametrů. Student v dostatečné míře docházel na konzultace a práci stihl realizovat s předstihem, takže omezení příchodu do laboratoře z důvodu epidemiologické situace se jej příliš nedotklo. K formální ani odborné stránce práce nemám připomínky. Rozsah je také adekvátní a všechny body zadání byly splněny.

Navrhovaná známka
A
Body
98

Posudek oponenta

Knobloch, Jan

Diplomant zpracoval svou závěrečnou práci na téma Měnič pro indukční ohřev. V práci se občas vyskytnou hovorové výrazy, např. „tlustý“ materiál, „tvrdý“ zdroj napětí, „byly doladěny některé části“, nebo osobní tvar věty: „Nejprve začnu popisem principiálního blokového schéma“ (str. 31). Dále by bylo vhodné vysvětlit použitou zkratku (např. PDM), když je poprvé použita a pro zkratky používat jednotný styl (nepoužívat kurzívu). Přes tyto drobné nedostatky má práce slušnou grafickou i stylistickou úroveň. Po odborné stránce je práce solidně zpracovaná, pouze některé pasáže by bylo dobré lépe vysvětlit. Například není úplně jasné, jaký smysl má Fourierův rozvoj dvoucestně usměrněného sinusového napětí, když se přitom provádí rozvoj něčeho jiného. Objevuje se pojem „dvojnásobná sinusová modulace“ (str. 23, 24), který také není zcela jasně vysvětlen. A nazývat komparátor „porovnávacím hradlem“ (str. 35) považuji za zbytečné. Autor pracoval s literaturou a využíval teoretické poznatky k praktické realizaci. Všechny uvedené nedostatky však nemohou zastínit fakt, že zadání práce bylo beze zbytku splněno. Autor se zřejmě zaměřoval spíše na praktickou realizaci měniče, než na psaní textu. Praktická část práce je provedena velmi precizně a úspěšně, což velmi oceňuji. Práci doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
B
Body
88

Otázky

eVSKP id 125798