STAVĚLÍK, J. Mikroprocesorem řízená mikropájka [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Macho, Tomáš

Pan Jiří Stavělík se ve své bakalářské práci zabýval návrhem a realizací řídicích a napájecích obvodů mikropájky včetně softwarového vybavení pro řídicí mikrokontrolér. Bakalářská práce navazovala na semestrální práci. Pan Stavělík měl solidní znalosti z oblasti návrhu elektronických obvodů, mikroprocesorové techniky i programování v jazyce C. Dokázal si samostatně vyhledávat informaci v literatuře. K práci přistupoval iniciativně a velmi zodpovědně. Pravidelně informoval vedoucího práce o dosažených výsledcích. Se svou prací se zúčastnil soutěže EEICT 2015. Funkčnost mikropájky mi předvedl. Menší problémy měl pouze s vytvářením logické struktury textu práce. Práci panu Stavělíkovi komplikovala špatná dostupnost oficiálních informací výrobců pájecích per o vnitřním zapojení per. Dle mého názoru pan Jiří Stavělík prokázal výborné bakalářské schopnosti, proto jako vedoucí navrhuji hodnotit práci pana Stavělíka známkou výborně (A/92 bodů).

Navrhovaná známka
A
Body
92

Posudek oponenta

Petyovský, Petr

Zadání této bakalářské práce patří mezi náročné a to z důvodů komplexnosti problematiky a požadavku realizace výsledného zařízení. Student při řešení práce jednoznačně prokázal znalosti z oblasti návrhu elektrických obvodů, znalosti programování mikrokontrolerů, ale také dobrou orientaci v oblasti řízení a regulace. Výsledné zařízení, mikroprocesorem řízená mikropájka, je plně funkční a dosažené výsledky jsou obsaženy v textu a přílohách práce. Způsob řešení daného úkolu svědčí o úrovni znalostí studenta odpovídající bakalářskému studijnímu programu a zvolené řešení je správné. Student při řešení bakalářské práce využívá nastudované znalosti, které uvedl v kap. 2-4. Kapitola 5 je věnována volbě jednotlivých komponent zařízení. Kapitoly 6 a 7 popisují realizaci HW a následně stručně dokumentují hlavní části implementovaného firmware. Další kapitoly popisují postup a výsledky identifikace zvoleného pájecího pera a diskutují problémy, které vznikly při pokusu využít levnější variantu pájecího pera obsahující pouze dvouvodičové zapojení topné spirály a teplotního čidla. Závěrečné kapitoly jsou věnovány možným rozšířením a uzavření problematiky. Student se při řešení zadání bakalářské práce nedopustil žádných podstatných chyb, které by ovlivňovaly kvalitu výsledků práce. Z formálního hlediska je práce vhodně rozčleněna do dostatečného množství samostatných kapitol, které umožňují dobrou orientaci čtenáře v textu. Kapitola 5.2 věnovaná zpracování napětí z teplotního senzoru se ovšem odkazuje na informace o spínání výkonového MOSFET tranzistoru, které ještě nebyly v textu uvedeny. V některých částech textu student volně zaměňuje význam slov mikrokontroler a mikroprocesor. Závěrečná kapitola by i s ohledem na množství studentem odvedené práce mohla mít větší rozsah. V textu práce je únosné množství překlepů, což svědčí o dostatečné důkladnosti, s jakou student text zpracoval. Přiložené DVD obsahuje katalogové listy použitých komponent, výrobní dokumentaci pro tvorbu a osazení DPS, zdrojové texty řídicího firmware, fotodokumentaci výsledného zařízení a samozřejmě text bakalářské práce samotné. Vzhledem k náročnosti úkolu, množství znalostí nutných k praktické realizaci a dosaženým výsledkům, mohu zodpovědně konstatovat, že předložená práce rozhodně svědčí o bakalářských schopnostech studenta a práci doporučuji k obhajobě. V mnohých ohledech tato práce dokonce splňuje kritéria kladená na práce diplomové. Studentovi mohu zodpovědně navrhnout hodnocení bakalářské práce stupněm: výborně – A. Jinak excelentní kvalita práce je ovšem místy snížena občasnou chybějící technickou korekturou textu, proto uděluji bodové hodnocení (90), které je na dolní hranici klasifikačního stupně A.

Navrhovaná známka
A
Body
90

Otázky

eVSKP id 85112