FRNČOVÁ, E. Optimalizace koncentrace chloridu vápenatého pro odstranění polysacharidové kontaminace při izolaci rostlinné DNA [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2024.
V rámci své bakalářské práce testovala Ekaterina Frnčová přídavky různého množství chloridu vápenatého do lyzačního pufru během izolace DNA z plodu jablka. Cílem těchto experimentů bylo najít minimální koncentraci chloridu vápenatého, která ještě dostačuje k odstranění kontaminujích polysacharidů z izolované DNA. Studentka také sledovala, zda využití chloridu vápenatého během izolace DNA ovlivní její amplifikovatelnost. Autorka práce při izolaci DNA vycházela z protokolu, který byl testován v rámci další bakalářské práce, zpracované v minulém akademickém roce, a který byl využit v rámci dvou dalších bakalářských prací řešených v tomto akademickém roce. Z výše uvedeného důvodu, a také díky využití podobných názvů kapitol či stejných literárních zdrojů, činí míra podobnosti s ostatními pracemi 33 %. Předloženou bakalářskou práci lze stále považovat za originální. Studentka na zadaných experimentech pracovala samostatně, výsledky konzultovala průběžně, a v rámci experimentální části práce se jí podařilo izolovat čistou a amplifikovatelnou DNA z jablka, které je z hlediska izolace DNA velmi problematickým vzorkem. Předloženou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a hodnotím známkou B – velmi dobře.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Studium literatury a její zpracování | B | ||
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | B | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Využití poznatků z literatury | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A |
V predloženej bakalárskej práci sa študentka Ekaterina Frnčová zaoberala optimalizáciou metód izolácie DNA z plodu jablka, konkrétnejšie optimalizáciou koncentrácie CaCl2 na odstránenie polysacharidovej kontaminácie. Práca je spísaná na 36 stranách vrátane zoznamu použitých zdrojov literatúry a príloh. Študentka čerpala informácie z celkom 41 zdrojov zahraničnej aj českej literatúry, značnú časť z nich tvoria vysokoškolské učebnice. Nie všetky zdroje sú ale kompletne a správne citované (napr. zdroj [10]), nie sú v texte postupne usporiadané a obrázok na strane 9 zdroj postráda. Kladne hodnotím logické členenie celej práce, postupnosť krokov je jasná, keďže experimentálna časť je zrozumiteľne vysvetlená. V texte sa však nachádza množstvo preklepov a formálna stránka nie je ideálna, študentka napr. nepoužívala pevné medzery, pričom odhliadnuc od predložiek na konci riadkov či jednotiek na začiatku riadkov boli do očí bijúce predovšetkým rozdelené číselné údaje (desať na konci riadku, v novom riadku tri nuly pri zápise 10 000 × g). Okrem formálnych záležitostí sa v práci vyskytujú aj chyby, napr. absorpčné spektrum (Obrázok 6) je nazvané ako izolačné krivky, jednotka absorbancie je uvedená v nm. V časti výsledky a diskusia študentka logicky nadväzuje na experimentálnu časť, avšak samotná diskusia k získaným výsledkom nie je vždy dostatočná. V tabuľkách zhrňujúcich výsledky spektrofotometrického stanovenia koncentrácie a čistoty DNA je odchýlka merania častokrát väčšia ako samotná výsledná hodnota koncentrácie DNA, dokonca aj u koncentrácie zapísanej ako 0,00 ng/µl má odchýlka číselnú hodnotu 0,69 ng/µl (Tabuľka 8). Neprehľadné je tiež značenie vzoriek, v tabuľkách nie sú duplikáty ani triplikáty označované vôbec, v texte sú duplikáty označované číslicami 1 a 2, od Obrázka 8 s gélom z agarózovej gélovej elektroforézy však A a B. V práci síce nebola izolovaná DNA z modelových výrobkov s vysokým obsahom jabĺk, ciele boli ale okrem tejto skutočnosti splnené, prácu hodnotím celkovou známkou C a odporúčam k obhajobe.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | B | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | C | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | C | ||
Využití literatury a její citace | C | ||
Úroveň jazykového zpracování | C | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | C | ||
Závěry práce a jejich formulace | B |
eVSKP id 156688