LOFFAJOVÁ, M. Nosiče léčiv nerozpustných ve vodě [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2025.
Miriama Loffajová pracovala na zadání bakalářské práce samostatně, systematicky, zodpovědně, pravidelně konzultovala výsledky experimentálních stanovení i další postup. Zdánlivě jen opakovala publikované postupy, ale to je prostě nezbytná část výuky, a navíc přispěla k ověření publikovaných výsledků. Textovou část vypracovala včas, průběžně ji konzultovala a zavčasu dokončila.
| Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
|---|---|---|---|
| Kvalita zpracování výsledků | A | ||
| Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
| Závěry práce a jejich formulace | B | ||
| Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
| Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
| Splnění požadavků zadání | A | ||
| Studium literatury a její zpracování | B | ||
| Využití poznatků z literatury | A |
Studentka Miriama Loffajová se ve své bakalářské práci zabývala velmi zajímavým a dnes i aktuálním tématem, a to designem nosičových systémů léčiv na bázi žlučových solí, přičemž byly studovány zejména jejich solubilizační vlastnosti a schopnost vytvářet v roztoku micely, které by sloužili právě jako nosičové systémy léčiv. Součenina Sudan Red G byla studentkou vybrána jako modelová molekula reprezentující hydrofobní léčiva. Kritická micelární koncentrace resp. schopnost žlučových solí vytvářet micely byla studentkou studována pomocí tenziometrie. Naproti tomu, studentka velmi správně vybrala jednoduchou experimentální techniku, a to UV/Vis spektrometrii pro solubilizační testy výše zmíněných žlučových solí. Hned zde bych rád studentku pochválil, že v rámci výběru instrumentální techniky: „nešla na komára s kanónem“, ale vhodně vybrala jednoduchou, avšak pro roztoky mající barvu citlivou analytickou techniku. Teoretická část je rozdělena na šest velmi čtivých subkapitol věnovaných metabolismu tuků, žlučovým kyselinám resp. jejich solím, solubilizaci a nosičovým systémům léčiv pro jak hydrofobní, tak i hydrofilní sloučeniny. Jednotlivé odstavce jsou psány velmi srozumitelně, takže předkládané sdělení je pro čtenáře jednoduše pochopitelné a může se v něm velmi lehce orientovat. Dále je vidět, že se studentka při formulaci a stylizaci jednotlivých vět počínala velmi pečlivě, a díky tomu si může čtenář velmi lehce zapamatovat mnoho zajímavých informací, které mu pomohou k hlubšímu vhledu v části věnované diskusi výsledků. Na tuto část navazuje kapitola současného stavu řešené problematiky, která je vypracována na více než třech stranách, a je sestavená velmi relevantními a aktuálními literárními zdroji. Před vlastní experimentální částí studentka velmi dobře vložila mini/kapitolu věnovanou vytyčeným cílům této VŠKP, což považuji za takový „aperitiv“ před vlastní konzumací experimentální části a diskuzi výsledků. Teoretická část je vystavena na pozoruhodných takřka 90 literárních zdrojů, což svědčí o studentčině velké píli, svědomitosti a zapálení pro vědu. V experimentální část této BP se studentka věnuje stanovení micelární koncentrace použitých žlučových solí, a to ve dvou prostředích demineralizované vody a roztoku 0,9% NaCl reprezentujícího roztok fyziologický. Dále byla použita UV/Vis spektrometrie pro solubilizační testy doplněné o výpočet relativních hodnot solubiliztační kapacity daných systémů. Množství provedených experimentů z hlediska jejich pracnosti a následného vyhodnocení experimentálních dat dle názoru oponenta převyšuje rozsah běžných VŠKP tohoto typu. V diskuzi výsledků si studenta počíná velmi dobře, kdy se snaží dát do logických souvislostí, jak výsledky získané z experimentální činnosti, tak i informace z bohaté literární rešerše. Dále bych studentku velmi rád pochválil za srovnání experimentálních výsledků s literárními zdroji, což vždy podpoří relevanci a důvěryhodnost naměřených dat. Grafy a tabulky jsou přehledné a není problém se v nich jakkoliv lehce orientovat, avšak bych měl jednu výtku, a to nepoužívat ,pokud nejde o anglicky psaný text desetinou tečku, naproti čáry. Závěr práce je psán velmi srozumitelně a shrnuje ty nejdůležitější závěry a pozorování z experimentální činnosti a získaných výsledků. Bakalářská práce studentky Miriami Loffajové bezezbytku splnila cíle vytyčené v jejím zadání, a tudíž navrhuji tuto práci ohodnotit stupněm (A) – výborně a doporučuji ji k obhajobě.
| Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
|---|---|---|---|
| Splnění požadavků zadání | A | ||
| Logické členění práce | A | ||
| Kvalita zpracování výsledků | A | ||
| Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
| Využití literatury a její citace | A | ||
| Úroveň jazykového zpracování | A | ||
| Formální úroveň práce – celkový dojem | B | ||
| Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 161981