VAVERKOVÁ, E. Studie řízení nákupu se zaměřením na zásoby ve vybrané obchodní organizaci [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Jurová, Marie

V průběhu závěrečného ročníku magisterského studia byla práce pravidelně konzultována a závěry diskuze a připomínek byly v řešení odstraněny. Práce řeší problematiku nákupu v obchodní organizaci, což je o to obtíženější, protože je řízení pouze prognózou poptávky. Obchodní sortiment je velmi ovlivňován sezonností. Bude sezonnost zohledněna v navrženém přístupu k datům pro rozhodování nákupčího, mělo by být osvětleno při obhajobě práce.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů B Cíle zpracování nákupních činností ve vazbě na zákazníky i dodavatele byly splněny v celém rozsahu. Problém je, že cíle -hlavní i dílčí, nejsou uvedeny jako samostatná kapitola, alej jsou součástí úvodu diplomové práce.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod B Metody, které jsou zpracovány v teoretické části práce, jsou v plném rozsahu použity jak v analytcké části, tak i návrhové části. Postup řešení je vytvořen od popisu metod v teoretické části k praktickému použití v části návrhové.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B Popis návrhu změn v nákupní činnosti je sestaven výstižným způsobem při využití informačních systémů podniku s jejich možných doplněníém dat či vazeb mezi daty pro uživatele.
Praktická využitelnost výsledků A Vzhledem k využití spolupráce s oddělením informačních systémů bude návrh možno realizovat v poměrně krátkém časovém období a umožní lepší přístup k datům nákupnímu oddělení .
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B Použitá odborná terminologie dokumentuje dobrou znalost nákupní činnosti v obchodní organizaci, tomu také odpovídá i jazyková kultura. Z těchto poznatků vychází také struktura práce i formální náležitosti.
Práce s informačními zdroji, včetně citací B Změny v nákupní činnosti byly zpracovány na základě získaných znalostí z cca 30 odborných literárních pramenů i podnikových materiálů. Způsob zpracování dokumentuje znalost legislativy transferu technologií a ohcraně duševního vlastnictví autorů.
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Řehák, David

Cílem práce je popsat nákupní proces společnosti a na jeho základě poté navrhnout řešení, která povedou k efektivnějšímu řízení zásob a dodavatelsko-odběratelských vztahů. Takto formulovaný cíl je možno považovat za splněný, současný stav byl popsán zcela dostatečně a představené návrhy vycházejí z reálných skutečností a jejich realizace by dle mého názoru výrazně napomohla ke zvýšení efektivity nákupu. Zvolený postup řešení splňuje nároky kladené na závěrečnou práci magisterského studijního oboru. Teoretická část dostatečně popisuje problematiku nákupu v organizaci a užívané přístupy. Jedinou výtkou zde může být malá návaznost teoretických východisek na prostředí e-commerce. Jednotlivé analýzy vnitřního i vnějšího prostředí jsou zpracovány zdařile a vystihují prostředí, ve kterém se podnik pohybuje. Ve SLEPTE analýze se diplomantka správně zaměřuje na online business, přináší srovnání chování spotřebitelů i v evropském měřítku a neopomíjí také problematiku mezinárodního obchodu. Porterova analýza dostatečně vystihuje dané skutečnosti, nechybí zde hlavní konkurence na klíčových trzích a nejvýznamnější substituty. Jedinou výtkou zde může být větší zaměření na vyjednávací sílu dodavatelů, která je z pohledu nákupu stěžejní, nicméně i tak jsou zásadní problémy popsány. Analýza 7S poskytuje dostatečné informace o vnitřním prostředí, vše podstatné je uvedeno, zejména strategie navazování oficiálních partnerství. Nákupní proces ve společnosti je analyzován podrobně, jsou nastíněny některé hlavní problémy, s kterými se oddělení potýká, nechybí ani důležitá návaznost na ostatní útvary firmy jako jsou sales, platby nebo sklad. Jednotlivé návrhy na zlepšení vychází z reálných problémů, na prvním místě autorka uvádí uchovávání nevykrytých objednávek, což je z pohledu nákupčího naprosto zásadní pro rozhodnutí o objednání zboží. Tato funkce může výrazně napomoci k lepšímu řízení zásoby a předcházení výpadků. Nákupní našeptávač se jeví jako užitečný nástroj, který může nákupčímu uspořit čas, případně eliminovat lidskou chybu, nutné je zde ale dostatečně dlouhé testovací období a doladění výpočtu, protože v prodejích může docházet k velkým výkyvům z různých příčin. Poslední návrh se věnuje sdílení informací. S růstem firmy se často objevuje nesoulad mezi jednotlivými odděleními, sdílení informací a správně nastavená komunikace napříč firmou je pro zlepšování procesů klíčová, proto i tento návrh je zcela na místě. Zároveň autorka navrhuje pravidelné schůzky se zástupci dodavatelů nejen na manažerské úrovni. Pochopení procesů dodavatele a udržování dobrých vztahů mezi firmami a pracovníky na operativní úrovni je ze zkušenosti velmi důležitý aspekt pro správné fungování dodavatelsko-odběratelských vztahů. Struktura práce odpovídá požadavkům kladených na diplomovou práci, stejně tak jazyková úroveň a terminologie. Použité zdroje jsou pro dané účely dostačující.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů A
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Praktická využitelnost výsledků A
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B
Práce s informačními zdroji B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 125321