RIEDL, D. Vlastnosti automobilových paliv a jejich vliv na spalovací proces [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Beran, Martin

Pan David Reidl se o zadané téma velmi zajímal, pravidelně využíval konzultací a chodil na ně dobře připraven. Uvedené téma je velmi aktuální a pro jeho úspěšné zvládnutí je potřeba komplexní pochopení spalovacího motoru a jeho termodynamických dějů. Z práce je zřejmé, že se tohoto úkolu student zhostil úspěšně. Student čerpal z cele řady především zahraniční literatury a odborných publikací, získané informace vhodně zpracoval a logicky uspořádal. Lze ocenit i fakt, že se student v rámci zadaného tématu pokusil ověřit nabyté znalosti pomocí 1D simulačního modelu. Nad uvedeným postupem i vyvozenými závěry lze polemizovat, nicméně hlavním motivem tohoto bodu zadání bylo seznámení se potřebnými vstupy do 1D simulačního modelu vzhledem k použitému palivu. Je zřejmé, že pro „exotické“ palivo pro věrohodný výstup by bylo potřeba naladit model hoření na základě experimentálního měření, což je dalece nad rámec řešení bakalářské práce. Zdání bylo splněno v plném rozsahu a práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Svída, David

Bakalářská práce pana Davida Riedla se zabývá vlastnostmi automobilových paliv a jejich vlivem na spalovací proces u zážehových přeplňovaných motorů. Jedná se o klíčové téma z pohledu fungování spalovacích motorů, které je zároveň v současné době velmi aktuální. Řešení této práce klade na studenta vysoké nároky na schopnost správně pochopit a interpretovat vazby mezi jednotlivými procesy během spalování. V úvodních kapitolách 1.1 až 1.3 se student věnuje stručnému popisu funkce čtyřdobého zážehového motoru. Kapitoly jsou stručně, ale výstižně napsány a mají řádně ocitované zdroje. Samotnému spalovacímu procesu se věnuje kapitola 1.4. Z hlediska teorie se jedná o nejobtížnější téma na pochopení všech souvislostí během spalování, ale i zde se s tím student vypořádal velmi dobře. Kapitoly 2 a 3 se věnují použitým palivům a jejich vlastnostem. Tyto kapitoly jsou přehledně zpracovány, ale občas se zde vyskytují nevhodné technické formulace (zřejmě od překladu z originálního textu). Je zde nutné zdůraznit, že některé celé podkapitoly jsou překlady z jediného zdroje (například kapitola 3.2 o palivu DMC+), kdy chybějící informace může i změnit význam textu. Například v kapitole 3.2 chybí informace, že výsledky a závěry v ní vychází pouze ze simulací! Stejně tak Graf 22 nejspíš bude zobrazovat něco jiného, než jen o 11% navýšenou energii z paliva. U dlouhých převzatých (přeložených) pasáží textu není vhodné uvádět zdroj až na konci kapitoly, protože je pak velmi obtížné rozpoznat, co je převzatý text a co myšlenky studenta. Lepší je hned v úvodu přiznat, že následující odstavce jsou překladem (převzaty) z toho či onoho zdroje. Kapitola 4 se věnuje testováním paliv pomocí matematického modelu spalovacího motoru. Bohužel celá kapitola  působí tak, že je zde jen proto, aby bylo nějakým způsobem splněno zadání. V zadání je jednoznačně napsáno "cílem je vybrat palivo vhodné pro přeplňovaný zážehový motor s vysokou kompresí". Student nikde nezmiňuje, proč se rozhodl modelovat nepřeplňovaný zážehový motor s kompresním poměrem 10:1. Ironií je, že v převzatém textu o klíčovém palivu DMC+ (kapitola 3.2) je použit stejný motor VW EA211 TSI evo, který se provozuje na Ústavu automobilního a dopravního inženýrství a ke kterému jsou k dispozici všechny podstatné informace. Stejně tak jsou v originálním textu uvedeny důležité parametry o předstihu a průběhu hoření porovnávaných paliv (RON95 E10 a DMC+), které mohly být studentem v jeho simulaci také použity. Bez schopnosti změny předstihu a průběhu hoření pro jednotlivá paliva, nedává studentem provedená simulace smysl. Když se vezme v úvahu, že termodynamická simulace spalovacího motoru jde nad rámec bakalářského studia, tak student zadání splnil a minimálně první tři kapitoly můžou sloužit jako cenný zdroj původních informačních zdrojů. Práci i přes uvedené výhrady doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací D
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 149768