JANEČEK, M. Webová aplikace pro ovládání chytrého skleníku s prvky gamifikace [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Bažout, David

Průběh tvorby závěrečné práce a studentova práce s literaturou k tématu inteligentních skleníků měla jisté rezervy. Student měl problémy dodržovat milníky, které byly stanoveny s dostatečným předstihem na začátku spolupráce. Pod časovým nátlakem souvisejícím s blížícím se odevzdáním se nicméně podařilo realizovat funkční webovou aplikaci a kompletní technickou zprávu splňující zadání. Realizační výstup je kvalitně zpracovaný a je možné jej prakticky využít.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Zadání závěrečné práce plynule navazuje na velice aktuální téma z posledních let. Jeho cílem je důkladně se seznámit s problematikou kontrolovaného prostředí pro pěstování zeleniny a pochopit jeho závislosti. V dalším kroku je nutné analyzovat, jak zpřístupnit tyto znalosti i pro laického uživatele bez předchozích znalostí, a to zábavnou formou pomocí webové aplikace. Práce vyžaduje množství úsilí, nicméně ji lze realizovat na základě obvyklých znalostí vyučovaných v bakalářském studijním programu. Zadání proto hodnotím jako průměrně obtížné.  Výsledkem práce je kompletní webová aplikace s prvky gamifikace, zadání tedy bylo splněno.
Práce s literaturou Způsob práce s literaturou měl v průběhu řešení této práce rezervy, a to zejména v oblasti problematiky inteligentních skleníků. Studentovi byly v průběhu spolupráce několikrát doporučeny relevantní zdroje, ze kterých bohužel z větší části čerpal až s blížícím se odevzdáním práce. Hlubší pochopení dané problematiky v době návrhu uživatelského rozhraní mohlo napomoci míře inovativnosti navrhovaných UI prvků. Student během tvorby práce čerpal zejména z množství online zdrojů, relevantní knižní zdroje do práce na mé doporučení posléze doplnil.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Student práci věnoval nemalé úsilí a další postup pravidelně diskutoval během konzultačních schůzek. Termíny pro jednotlivé kroky tvorby závěrečné práce stanovené na začátku spolupráce se nicméně nedařilo příliš dodržet. Student byl nicméně na konzulačních schůzkách vždy řádně připravený a vždy o jejich realizaci jevil aktivní zájem.
Aktivita při dokončování Zejména finální text závěrečné práce byl dokončován v posledních týdnech před odevzdáním a pod časovým nátlakem. Ze spolupráce se studentem soudím, že bez výraznějšího nátlaku vlivem nutnosti dodržet zásadní termín měl sklony k postupnému prodlužování dílčích milníků. Pod vlivem časové tísně nicméně student zapracoval a práci se podařilo odpovídajícím způsobem dokončit. 
Publikační činnost, ocenění Práce nebyla oceněna v rámci publikační činnosti.
Navrhovaná známka
B
Body
80

Posudek oponenta

Materna, Zdeněk

Pan Janeček dle mého k zadání přistoupil svědomitě, práce je velmi dobrá, podrobně a srozumitelně popisuje všechny kroky vedoucí od návrhu až po samotnou implementaci. Výsledek mohl být ještě lepší, kdyby byl návrh podložen lépe zjištěnými potřebami uživatelů. Také prvek gamifikace mohl být pojat lépe - je postaven tak, že motivuje pouze k bezcílnému vyzkoušení všech ovládacích prvků aplikace. Přitom by mohl motivovat nebo vést uživatele k "vyšším cílům", jako je vyšší výnos, zdraví rostlin, nebo nižší spotřeba energie.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání
Rozsah splnění požadavků zadání
Rozsah technické zprávy
Prezentační úroveň technické zprávy 80 Text je dobře strukturovaný a velmi dobře pochopitelný. Pouze by bylo vhodnější rozdělit kapitolu 2 na dvě - jsou tam pohromadě nesouvisející věci (chytré skleníky a gamifikace), nebo ji pojmenovat obecněji. Mnohem podrobněji měly být popsány požadavky (kap. 3.2), jde cca o půl strany textu včetně obrázku a obsahuje víceméně jen obecné věci, například že aplikace musí být responzivní. Přitom pro úspěšný návrh by bylo dobré znát/definovat úkoly/akce které uživatel prostřednictvím rozhraní potřebuje provádět (něco zjistit ze zaznamenaných dat a na základě toho něco přenastavit, apod).
Formální úprava technické zprávy 90 Po typografické stránce je práce velmi pěkně zpracovaná, lze vytknout snad jen uvádění reference za tečkou, nebo to že poznámky pod čarou nezačínají velkým písmenem a nekončí tečkou. Obrázek 3.1 mohl být vektorový.
Práce s literaturou 90 Práce cituje poměrně velké množství relevantních zdrojů. Tématu gamifikace se týkají dvě položky seznamu literatury, přičemž obě jsou z roku 2014 (doporučil bych podívat se po novějších).
Realizační výstup 85 Výstupem je funkční a dobře vypadající aplikace. Pouze je škoda, že se nepodařilo více poodhalit potřeby uživatelů a navrhnout a implementovat funkce z nich vycházející.
Využitelnost výsledků Aplikace by po napojení na skutečnou databázi a systém řízení chytrého skleníku mohla být užitečná, určitě má potenciál pro další vývoj.
Navrhovaná známka
B
Body
85

eVSKP id 147664