MACHÁČKOVÁ, M. Příspěvek k rozvoji neenergetických aplikací lignitu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2011.
Mirka Macháčková začala na tematice bakalářské práce iniciativně pracovat ve značném předstihu. To jí umožnilo dokončit dva menší úkoly z našeho výzkumu kolem netradičních aplikací lignitu a rozjet úkol další. Postupovala přitom samostatně, zodpovědně, s odpovídajícím osobním nasazením. S jejím přístupem k experimentálním činnostem i vypracovávání bakalářské práce jsem byl spokojen. Více než dostatečně prokázala schopnost samostatně řešit zadané praktické úkoly.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | B | ||
Využití poznatků z literatury | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | C | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A |
Studentka Mirka Macháčková se ve své bakalářské práci zaměřila na tři zdánlivě nesourodá témata, jejichž společným jmenovatelem je hledání potenciálních neenergetických aplikací lignitu. O potřebnosti a aktuálnosti řešení této problematiky není sporu – jelikož lignit dlouhodobě vyklízí své pozice na poli energetického průmyslu, není jiná možnost, jak zajistit udržitelnost těžby tohoto cenného přírodního materiálu, než zaměřit se na jeho nekonvenční aplikace. V teoretické části práce studentka ucelenou a čtivou formou seznamuje čtenáře se základními charakteristikami lignitu a jeho klíčové složky - huminových látek. Experimentální část se poté zaměřuje na prověření potenciálu lignitu v oblasti odsolování půd, dále na jeden z možných limitujících faktorů aplikací lignitu – na uvolňování oxidovatelných látek lignitu do vody – a v neposlední řadě na konkrétní postupy přípravy jeho vodných aplikačních forem. Rozsah experimentálních prací dle mého názoru výrazně převyšuje požadovaný rozsah bakalářské práce. Při návrhu a provedení experimentů studentka jednoznačně projevila schopnost samostatné tvůrčí činnosti, při přípravě aplikačních forem flexibilně reagovala na neočekávané jevy a komplikace úpravou původně naplánovaných postupů a ze získaných výsledků vyvozovala logické závěry. O pečlivosti, se kterou se věnovala sepsání práce, svědčí minimální počet překlepů a gramatických chyb. K typografii a formální stránce práce mám jen několik následujících připomínek: • při rozdělení práce do tří částí bych doporučil místo použití nadpisu odpovídajících kapitol ve formě „První část“ apod. spíše uvádět pouze konkrétní titul (např. „Desalinace půd“) • v tabulce 3 by bylo vhodnější uvádět koncentraci chloridových a sodných iontů v g/l než celkové množství v g • v tabulce 11 uvedená přesnost mediánu, modusu a průměru velikosti částic (na 0,0001 um) zcela jistě převyšuje citlivost použité metody. • u obr. 15, 16 (chemická spotřeba kyslíku) není zřejmé, zda se jedná o výluhy vymytého, nevymytého nebo obohaceného lignitu • u obr. 17 není vhodné do grafu přidat body 5, 6 tak, jak je vysvětleno v textu, snižuje to přehlednost grafu • u obr 20 jsou buď v příslušné části textu nebo spíše v legendě grafu zaměněny časy třepání extraktu Studentka ve své bakalářské práci beze zbytku splnila vytyčené cíle, práce představuje nezanedbatelný přínos k současnému stavu aplikovaného výzkumu lignitu a proto ji doporučuji k obhajobě s hodnocením „Výborně (A)“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Využití literatury a její citace | B | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 36808