ŠOLC, J. Experimentální stanovení koeficientu víceotvorové rychlostní sondy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.

Posudky

Posudek vedoucího

Šedivá, Soňa

Cílem bakalářské práce provést literární rešerši a patentový průzkum v oblasti měření průtoku vzduchu pomocí víceotvorových rychlostních sond a normalizavých clon. Dále navrhnout metodiku stanovení koeficientu víceotvorové rychlostní sondy a experimentálně tuto metodiku ověřit na měřicí trati. Bakalářská práce navazovala na předchozí semestrální práci. Student na projektu pracoval svědomitě a prokazoval v průběhu celého období velké pracovní úsilí. Pracoval samostatně a systematicky. Pravidelně se dostavoval ke konzultacím a předkládal průběžné výsledky práce. Komunikace probíhala velmi konstruktivně, student byl vždy aktivní a připravený. Při zpracování bakalářské práce se student nesetkal se žádnými významnějšími problémy. Doporučuji práci k obhajobě.

Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Uher, Miroslav

Student se měl za úkol nejprve v rámci literární rešerše a patentového průzkumu seznámit s principy činnosti víceotvorových rychlostních sond a normalizovaných clon. Dále pak měl v praktické části navrhnout metodiku pro experimentální stanovení koeficientu víceotvorové rychlostní sondy a toto měření provést a vyhodnotit. Předložená práce je členěna do šesti kapitol. Z tohoto počtu lze považovat první čtyři kapitoly za kapitoly teoretické a dvě poslední kapitoly za část praktickou. Kapitoly jsou vhodně členěny a postupují v logickém směru od věcí obecných k věcem konkrétním. Po úvodní kapitole je čtenář krátce seznámen se základními pojmy a fyzikálními zákony, které problematiku měření průtoku doprovázejí. Druhá a třetí kapitola se zabývá rozdělením snímačů průtoku a jejich principy, zvláště pak se student podrobně věnuje popisu rychlostních průtokoměrů s měřením diferenčního tlaku. Ve čtvrté kapitole student provedl požadovaný patentový průzkum. Pátá kapitola se zabývá měřeními na zkušební vzduchové trati na ÚAMT FEKT VUT a konečně šestá kapitola se věnuje studiu vlivu tvaru rychlostní sondy na koeficient snímače. Po odborné stránce je práce zpracována velmi dobře. Student prokázal schopnost samostatného studia odborné literatury a dokázal takto získané znalosti aplikovat pro úspěšné provedení měření. Zvolené postupy měření jsou také správné a měření je opakovatelné. Snad jedinou výtkou po odborné stránce je skutečnost, že pátá kapitola nerespektuje zadání tím, že namísto metodiky měření, která by zde měla být uvedena, nejdříve přináší rovnou dílčí experimentální měření na zkušební vzduchové trati a tato měření za sebe kupí ve sledu, který je sice logický ale zastírá metodiku stanovení konstanty. Grafické závislosti 6 až 11 by bylo dle mého názoru vhodnější uvést v závislosti na průtoku zjištěném etalonem, spíše než na frekvenci měniče ventilátoru. Po formální stránce je práce přehledná, převzatý text je řádně citován, místy se však objevují překlepy (hlavně v grafech 5 a 6 má být jednotkou Hz místo kHz). Zadání práce hodnotím jako středně náročné. Zadání bylo dle mého názoru zcela splněno a práce je přes výše uvedené nedostatky na velmi dobré formální i odborné úrovni. Student tak prokázal bakalářské schopnosti a práci proto doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
B
Body
86

Otázky

eVSKP id 51686