DOČEKAL, V. Vady tlakově litých odlitků ze slitin hliníku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.
Student při hledání literárních zdrojů i jejich následném zpracování pracoval samostatně a pečlivě. Pravidelně chodil konzultovat jednotlivé části práce. V praktické části aktivně pracoval na návrhu a ověřování různých variant počítačových simulací i na výrobě metalografických vzorků a jejich vyhodnocení. Stejně tak při následném zpracování získaných dat pracoval pečlivě a samostatně. Studentův přístup hodnotím kladně. Jeho diplomovou práci považuji za velmi dobrou a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Cílem práce je zpracovat rozbor základních vad, které se u HPDC hliníkových slitin mohou vyskytovat a následně provést analýzu vady na konkrétním odlitku odlévaném v Alw Industry s.r.o. Teoretický rozbor zahrnuje popis vlastní technologie tlakového lití a následně je pozornost zaměřena na jednotlivé vady v třídění dle Prof. Elbela. Každá vada je následně posuzována dle možné příčiny a jsou rovněž rozebrány opatření proti vzniku. Velmi důležitý fakt je zmíněn hned v úvodu práce a to, že vady u tlakového lití ovlivňuje celá řada faktorů, takže určení příčiny vady často bývá komplexním problémem. Oceňuji velmi dobře zpracovanou fotodokumentaci jednotlivých vad. V experimentální části byla vada vyskytující se na vybraném odlitku chladiče zařazena do kategorie studený spoj a zavaleniny. Pro určení vzniku vady byla využita numerická simulace, která zahrnuje výpočet všech tlakového lití přes cyklování formy, fázi plnění tlakové komory a pohybu pístu, zaplňování dutiny formy a následného tuhnutí. Problémem numerické simulace tlakového lití není pouze složitá definice počátečních a okrajových podmínek procesu, ale rovněž geometrická složitost všech částí modelované soustavy. Velmi důležitá je následná interpretace výsledků výpočtů, ze kterých zde diplomant vyvozuje závěry. Numerická simulace potvrdila výskyt vady pro nastavení parametrů, které slévárna použila pro výrobu dílů a prokazuje se, že rychlosti startu druhé fáze významně ovlivňují právě vznik této vady. Oproti očekávání se ukazuje, že start druhé fáze ještě před naříznutím má pozitivní výsledek na snížení zmetkovitosti. V práci jsou uvedeny všechny počáteční podmínky, nicméně by bylo vhodné uvést i okrajové podmínky přestupu tepla, aby bylo jasné, pro jaké parametry byl výpočet proveden. V kapitole 9.4.4 bych s ohledem na přehlednost upřednostnil řazení obrázku dle vzestupné změny plnící rychlosti v2. Diplomant se naučil nejen definovat analyzovat vadu odlitku, ale také zpracovat a interpretovat výsledky provedených výpočtů. Na základě uvedených analýz diplomant navrhl změnu procesních parametrů, která vedla k výraznému snížení zmetkovitosti. Navržená změna byla experimentálně ověřena. I přes uvedený fakt, že v této fázi slévárna preferovala úpravu pouze procesních parametrů, tak bych uvítal náznak řešení problémů v případě výroby nové formy. Práce je po obsahové a grafické stránce zpracovaná na dobré úrovni. Práci doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 117025