TYDOROVÁ, R. Nekonvenční model vozidla se samořídicími schopnostmi [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2025.

Posudky

Posudek vedoucího

Bidlo, Michal

Jedná se o netriviální a nadprůměrně kvalitně zpracovanou bakalářskou práci přinášející fungující model vozidla použitelný pro laboratorní a výukové účely. Navrhuji celkové hodnocení stupněm B.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Práce zahrnovala návrh, konstrukci a programování modelu vozidla jiné než tradiční koncepce (tj. odlišné od čtyřkolého podvozku s přední řízenou nápravou) se samočinným řízením. Studentka úspěšně zvládla veškeré potřebné činnosti a vznikl tak netriviální produkt schopný plnit úkoly ve stanovených provozních podmínkách.
Práce s literaturou Bez výhrad.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Práce probíhaly po celý ak. rok s delší odmlkou v letním semestru, nicméně i tak se podařilo naplnit všechny vytyčené cíle.
Aktivita při dokončování Práce byla dokončena studentkou do značné míry samostatně, včas a její obsah byl v dostatečné míře konzultován.
Publikační činnost, ocenění Bez publikační činnosti.
Navrhovaná známka
B
Body
88

Posudek oponenta

Fritz, Karel

Bakalářská práce představuje kvalitně zpracovaný a funkční projekt nekonvenčního autonomního vozidla. Studentka samostatně navrhla, zkonstruovala a experimentálně ověřila tři různé přístupy k řízení, přičemž každý z nich byl detailně analyzován z hlediska spolehlivosti, plynulosti a citlivosti na podmínky prostředí. Výtky směřují především ke kratšímu než minimálnímu rozsahu práce a omezenějšímu využití odborné literatury. Tyto nedostatky však neubírají na hodnotě dosaženého technického řešení ani na jeho kvalitní dokumentaci. Práce ukazuje schopnost tvůrčího inženýrského myšlení, samostatného vývoje a reflektovaného experimentování..

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Zadání vyžaduje nejen návrh a konstrukci netradičního modelu autonomního vozidla, ale i implementaci a otestování různých scénářů řízení včetně experimentální validace pod různými podmínkami. Práce zahrnuje komplexní mechatronický vývoj s propojením hardwaru, zpracování obrazu, řízení motorů i praktického testování, což vyžaduje široké spektrum dovedností. Realizace je tedy technicky i organizačně náročná.
Rozsah splnění požadavků zadání Studentka splnila všechny body zadání. Byla vytvořena nekonvenční konstrukce vozidla, byly implementovány tři samostatné scénáře samořízení, provedeno testování v různých podmínkách a výsledky byly reflektovány i v širším kontextu. Experimenty byly dobře navrženy a podpořeny tabulkami a interpretacemi výsledků.
Rozsah technické zprávy Předložená technická zpráva má rozsah přibližně 38 normostran, což těsně nedosahuje minimální požadované délky pro bakalářskou práci. Přesto je nutno zdůraznit, že většina kapitol je informačně bohatá, obsahově přínosná a dobře strukturovaná. Práce netrpí nadbytečnou stručností nebo významnými mezerami v obsahu. Určitý prostor pro rozšíření by byl např. v hlubší teoretické reflexi s přesahem do současného výzkumu v oblasti autonomního řízení nebo ve větší srovnávací analýze existujících přístupů. Přes toto nedopatření rozsah nebrání tomu, aby práce byla kvalitativně hodnocena jako velmi zdařilá.
Prezentační úroveň technické zprávy 89 Práce je logicky členěná, srozumitelně strukturovaná a čtenáře dobře provádí jednotlivými fázemi vývoje. Jednotlivé kapitoly na sebe navazují, dokumentace obsahuje dostatek ilustrací a schémat. Přesto by bylo možné v některých částech více komprimovat opakující se informace a zlepšit plynulost přechodů mezi kapitolami.
Formální úprava technické zprávy 89 Práce je po jazykové i typografické stránce na velmi dobré úrovni. Jazyk je převážně odborný, stylisticky adekvátní. Typografie je konzistentní, obrázky jsou správně číslované a popsané. Občas se objevují drobné nedokonalosti ve slovosledu či stylizaci, zejména v popisných částech, které však nijak významně nesnižují čitelnost.
Práce s literaturou 79 Studentka čerpá z relevantních pramenů týkajících se technologií, programování i optiky. Citace jsou v práci uvedeny a práce nevykazuje známky porušení citační etiky. Přesto by bylo vhodné doplnit širší teoretické ukotvení v oblasti mobilní robotiky a detekce obrazu, včetně srovnání s existujícími metodami. Literatura slouží spíše jako doplněk než jako opora návrhu.
Realizační výstup 95 Výstup v podobě fyzického modelu autonomního vozidla s implementovanými třemi různými algoritmy řízení je kvalitní a funkční. Testování bylo provedeno v různých podmínkách, včetně světelné proměnlivosti a rozdílných trajektorií. Dokumentace výstupu je přehledná a důkladná. Všechny komponenty byly integrovány v souladu s běžnými licenčními a autorskými podmínkami.
Využitelnost výsledků Práce má prakticky orientovaný charakter a přináší nový příspěvek v podobě experimentálního porovnání různých přístupů k samořízení u netradiční platformy. Výsledky mají využitelný potenciál nejen pro výuku (robotické kroužky, demonstrační projekty), ale i jako základ pro další vývoj lehkých autonomních platforem např. ve skladech, službách či zábavním průmyslu.
Navrhovaná známka
B
Body
88

eVSKP id 164823