TYDOROVÁ, R. Nekonvenční model vozidla se samořídicími schopnostmi [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2025.
Jedná se o netriviální a nadprůměrně kvalitně zpracovanou bakalářskou práci přinášející fungující model vozidla použitelný pro laboratorní a výukové účely. Navrhuji celkové hodnocení stupněm B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Informace k zadání | Práce zahrnovala návrh, konstrukci a programování modelu vozidla jiné než tradiční koncepce (tj. odlišné od čtyřkolého podvozku s přední řízenou nápravou) se samočinným řízením. Studentka úspěšně zvládla veškeré potřebné činnosti a vznikl tak netriviální produkt schopný plnit úkoly ve stanovených provozních podmínkách. | ||
Práce s literaturou | Bez výhrad. | ||
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace | Práce probíhaly po celý ak. rok s delší odmlkou v letním semestru, nicméně i tak se podařilo naplnit všechny vytyčené cíle. | ||
Aktivita při dokončování | Práce byla dokončena studentkou do značné míry samostatně, včas a její obsah byl v dostatečné míře konzultován. | ||
Publikační činnost, ocenění | Bez publikační činnosti. |
Bakalářská práce představuje kvalitně zpracovaný a funkční projekt nekonvenčního autonomního vozidla. Studentka samostatně navrhla, zkonstruovala a experimentálně ověřila tři různé přístupy k řízení, přičemž každý z nich byl detailně analyzován z hlediska spolehlivosti, plynulosti a citlivosti na podmínky prostředí. Výtky směřují především ke kratšímu než minimálnímu rozsahu práce a omezenějšímu využití odborné literatury. Tyto nedostatky však neubírají na hodnotě dosaženého technického řešení ani na jeho kvalitní dokumentaci. Práce ukazuje schopnost tvůrčího inženýrského myšlení, samostatného vývoje a reflektovaného experimentování..
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Náročnost zadání | Zadání vyžaduje nejen návrh a konstrukci netradičního modelu autonomního vozidla, ale i implementaci a otestování různých scénářů řízení včetně experimentální validace pod různými podmínkami. Práce zahrnuje komplexní mechatronický vývoj s propojením hardwaru, zpracování obrazu, řízení motorů i praktického testování, což vyžaduje široké spektrum dovedností. Realizace je tedy technicky i organizačně náročná. | ||
Rozsah splnění požadavků zadání | Studentka splnila všechny body zadání. Byla vytvořena nekonvenční konstrukce vozidla, byly implementovány tři samostatné scénáře samořízení, provedeno testování v různých podmínkách a výsledky byly reflektovány i v širším kontextu. Experimenty byly dobře navrženy a podpořeny tabulkami a interpretacemi výsledků. | ||
Rozsah technické zprávy | Předložená technická zpráva má rozsah přibližně 38 normostran, což těsně nedosahuje minimální požadované délky pro bakalářskou práci. Přesto je nutno zdůraznit, že většina kapitol je informačně bohatá, obsahově přínosná a dobře strukturovaná. Práce netrpí nadbytečnou stručností nebo významnými mezerami v obsahu. Určitý prostor pro rozšíření by byl např. v hlubší teoretické reflexi s přesahem do současného výzkumu v oblasti autonomního řízení nebo ve větší srovnávací analýze existujících přístupů. Přes toto nedopatření rozsah nebrání tomu, aby práce byla kvalitativně hodnocena jako velmi zdařilá. | ||
Prezentační úroveň technické zprávy | 89 | Práce je logicky členěná, srozumitelně strukturovaná a čtenáře dobře provádí jednotlivými fázemi vývoje. Jednotlivé kapitoly na sebe navazují, dokumentace obsahuje dostatek ilustrací a schémat. Přesto by bylo možné v některých částech více komprimovat opakující se informace a zlepšit plynulost přechodů mezi kapitolami. | |
Formální úprava technické zprávy | 89 | Práce je po jazykové i typografické stránce na velmi dobré úrovni. Jazyk je převážně odborný, stylisticky adekvátní. Typografie je konzistentní, obrázky jsou správně číslované a popsané. Občas se objevují drobné nedokonalosti ve slovosledu či stylizaci, zejména v popisných částech, které však nijak významně nesnižují čitelnost. | |
Práce s literaturou | 79 | Studentka čerpá z relevantních pramenů týkajících se technologií, programování i optiky. Citace jsou v práci uvedeny a práce nevykazuje známky porušení citační etiky. Přesto by bylo vhodné doplnit širší teoretické ukotvení v oblasti mobilní robotiky a detekce obrazu, včetně srovnání s existujícími metodami. Literatura slouží spíše jako doplněk než jako opora návrhu. | |
Realizační výstup | 95 | Výstup v podobě fyzického modelu autonomního vozidla s implementovanými třemi různými algoritmy řízení je kvalitní a funkční. Testování bylo provedeno v různých podmínkách, včetně světelné proměnlivosti a rozdílných trajektorií. Dokumentace výstupu je přehledná a důkladná. Všechny komponenty byly integrovány v souladu s běžnými licenčními a autorskými podmínkami. | |
Využitelnost výsledků | Práce má prakticky orientovaný charakter a přináší nový příspěvek v podobě experimentálního porovnání různých přístupů k samořízení u netradiční platformy. Výsledky mají využitelný potenciál nejen pro výuku (robotické kroužky, demonstrační projekty), ale i jako základ pro další vývoj lehkých autonomních platforem např. ve skladech, službách či zábavním průmyslu. |
eVSKP id 164823