BERGER, M. Zapojení polyhydroxyalkanoátů do stresové odpovědi termofilní bakterie Schlegelella thermodepolymerans [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2023.
Matyáš Berger se ve své bakalářské práci věnoval tématu zapojení polyhydroxyalkanoátů (PHA) do stresové odpovědi bakterie Schlegelella thermodepolymerans. Cílem práce bylo vyvinout postup stanovení viability pomocí průtokové cytometrie za vyšší teploty 50 °C, který byl dále využit ke studiu vlivu obsahu PHA v mikrobiálních buňkách na jejich robustnost vůči vybraným stresovým faktorům. Poslední část práce byla zaměřena na vliv aplikace stresu na morfologické vlastnosti mikrobiálních buněk. Nejprve musím studenta pochválit za jeho velmi aktivní přístup a zručnost, se kterou se věnoval realizaci experimentální části práce. V jejím rámci si student osvojil celou řadu různorodých a často velmi náročných postupů (kultivace mikroorganismů, měření a vyhodnocení výstupů z průtokového cytometru a přípravu vzorků na elektronovou mikroskopii). Nicméně musím konstatovat, že po naměření dat vázla jak komunikace, tak i odevzdání jednotlivých částí bakalářské práce v termínech, na kterých jsme byli domluveni. Rovněž jsem byla nemile překvapena, v jaké kvalitě student odevzdával jednotlivé části, než jak bych od něj očekávala. Nakonec však Matyáš Berger stihl většinu slabých míst ve své bakalářské práci vylepšit, a to za velké pomoci konzultanty Kateřiny Mrázové. Celkově jsem byla s prací studenta spokojena a jeho práci doporučuji k obhajobě s hodnocením Velmi dobře (B).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | C | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | B | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | B | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | B |
Student Matyáš Berger se ve své bakalářské práci zabýval zapojením polyhydroxyalkanoátů do stresové odpovědi termofilní bakterie Schlegelella thermodepolymerans. V teoretické části práce nás seznamuje s polyhydroxyalkanoáty, termofilními mikroorganismy, stresovou odpovědí mikroorganismů na faktory relevantní pro následnou experimentální práci a s metodami analýzy PHA. Vzhledem k tématu bych v rámci textu volila odlišný sled kapitol, nicméně kapitoly jsou dostatečně obsáhlé a podpořené kvalitními literárními zdroji. Vzhledem ke skutečnosti, že metody uvedené v rámci instrumentální části teorie následně student neaplikuje za účelem analýzy PHA při vlastním měření, bych zvážila kapitolu pojmout jinak či přejmenovat. V experimentální části se student věnuje kultivacím dvou kmenů bakterie S. thermodepolymerans, která srovnává zpočátku z hlediska růstových charakteristik a schopnosti produkce PHA. Následně optimalizuje parametry pro analýzu na průtokovém cytometru. Zabývá se výběrem vhodné viabilitní fluorescenční sondy a dále zkoumá vliv promývání buněk na fluorescenční signál vybrané sondy a rychlosti centrifugace kultur na viabilitu buněk. Oceňuji, že všechny experimenty byly provedeny ve dvou oddělených kultivacích, přestože data nebyla úplně shodná. Po optimalizaci se student věnoval aplikaci teplotního stresu, vlivu mrazení a následného tání a dále aplikaci osmotického stresu na oba kmeny. Přestože pomocí elektronové mikroskopie nebyly pozorovány výrazné rozdíly v morfologii buněk po expozici jednotlivým stresovým podmínkám, tato kapitola je bezpochyby přínosná a zvyšuje celkovou úroveň práce. Všechna data získaná z experimentů jsou v rámci výsledkové části komentována, nejdůležitější poznatky experimentální části práce jsou následně vhodně zformulovány v závěru. Všechny definované cíle práce byly splněny a i přes níže zmíněné připomínky je práce na dobré úrovni, proto ji hodnotím stupněm B. Připomínky: - Sjednotila bych v textu výrazy cryo- a kryo-. - O typu PHA (scl-, mcl-) rozhoduje počet uhlíků v monomerní jednotce, nikoli v postranním řetězci, jak uvádíte (str. 9). - Názvy genů se uvádí malým písmenem a kurzívou (např. phaA, viz str. 11). - Citace [11] na straně 12 neodpovídá citovanému textu. - Výraz: „protein musí jednou za život…“ není v tomto typu textu příliš vhodný (str. 15). - Údaj 5 ml glukózy je z hlediska množství nic neříkající, jelikož chybí buď koncentrace zásobního roztoku, nebo výsledná koncentrace sacharidu v médiu (str. 23). - Sjednotila bych jednotky koncentrace u sond, uvedeno v mg/ml u jedné a jako mM u druhé (str. 25). - Název kapitoly 4.3 nedává smysl (str. 29).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | B | ||
Úroveň jazykového zpracování | C | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | B | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 148954