KLASOVÁ, K. Využití organismu Daphnia magna v multigeneračním testu ekotoxicity [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2023.
Studentka Kristýna Klasová se ve své bakalářské práci zaměřila na využití multigeneračního testu na zástupci akvatického ekosystému korýši Daphnia magna s cílem objektivního hodnocení dlouhodobých efektů vybraného biodegradabilního plastu. Pro tyto účely se v teoretické části své práce zaměřila nejenom na ekologii a biologii zmíněného organismu, ale i na testy, které jsou na D. magna v rámci testů ekotoxicity využívány. Podstatná část je věnována multigeneračním testům, které mají potenciál predikce důsledků dlouhodobého působení látek ve složkách životního prostředí. Rovněž experimentální část je vhodně koncipována. V laboratoři prokázala studentka systematičnost při provádění mutigeneračního testu náročného nejenom na pravidelné „ošetřování“ testu, ale i na manipulaci s živými organismy, kdy je potřeba šetrné zacházení s testovacími organismy a nevytváření dalších stresorů. Rovněž prokázala schopnost práce s poznatky ze zdrojové literatury a schopnost sumarizace a diskuze vlastních výsledků, přičemž jsou ještě rezervy konfrontace s výsledky jiných autorů. Celkově práci Kristýny Klasové hodnotím klasifikačním stupněm A- výborně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A |
Bakalářská práce předložená Kristýnou Klasovou je přehledná a kvalitní. Teoretická část poskytuje poměrně široký náhled do problematiky testů ekotoxicity, zaměřuje se především na zatím méně využívané multigenerační testy, které se jeví jako velmi perspektivní pro hodnocení dlouhodobých efektů. Je však zřejmé, že testy vícegenerační toxicity jsou náročnější časově a vyžadují větší množství testovaných organismů ve srovnání s běžnými dlouhodobými ekotoxikologickými testy. Autorka je schopna práce s odbornou literaturou a jejím zpracováním. V experimentální práci autorka prokázala kvalitní práci nejen v laboratoři, ale i při zpracování výsledků. Předložená bakalářská práce splňuje stanovené požadavky po všech stránkách. Na straně 12, je uveden obrázek stavby těla samice perloočky, v citované literatuře jsem ho však nenašla, ale je uveden např. v článku Šárky Veselé Co víme (a nevíme) o perločkách. Uvedená drobnost však v žádném případě nesnižuje odbornou úroveň práce, a proto ji plně doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | B | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Využití literatury a její citace | B | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 147603