ŠROBA, R. Rekuperace energie ze spalin naftového motoru užitkového vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Diplomová práce Bc. Romana Šroby se zabývá aktuálním tématem elektrifikace systémů přeplňování spalovacích motorů. Jejím hlavním cílem bylo upravit zadaný model motoru v programu GT-SUITE, rozšířit jej o elektricky asistované turbodmychadlo a studovat výhody tohoto spojení. Student přitom vycházel především ze zkušeností získaných prací v pobočce společnosti Garrett Motion v Brně, dále z odborné literatury a internetových zdrojů. V rešeršní části je vysvětlena základní terminologie vztahující se ke konstrukci turbodmychadel, přeplňování spalovacích motorů, tvorbě a následnému zpracování emisí škodlivých látek. Práci lze však vytknout nevyváženou úroveň detailu a místy nepřehledné uspořádání textu. Některým kapitolám se navíc nevyhnuly formální nedostatky při psaní rovnic a popisu jednotlivých veličin. To se projevilo také v seznamu použitých symbolů a zkratek, kde se kromě nejednotného formátování dokonce opakují některé položky. Nepřesnosti lze nalézt také ve formátování citačních záznamů. Praktická část studuje citlivost spotřeby paliva na způsob řízení turbodmychadla s motor-generátorem. Nad rámec zadání navíc student rozšířil práci o analýzu dalších vlivů, jako jsou plnicí tlak nebo počátek vstřiku paliva včetně hodnocení dopadu na související produkci NOx. Přes místy obtížně srozumitelný slohový styl, který se vyznačuje rozvětvenými souvětími a nahodile rozmístěnými čárkami mezi větami, jsou předkládané výsledky validní a využitelné v praxi. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Práce pana Šroby se zabývá parametrickou studií možností rekuperace energie ze spalin užitkového vozidla. V teoretické části, která tvoří přibližně dvě třetiny délky práce autor popisuje obecně konstrukci turbodmychadel, uspořádání komponent spalovacího motoru a emisního systému vznětového motoru užitkového vozidla. Autor klade důraz na popsání souvislostí mezi možnými parametry řízení motoru a jejich vlivu na výkon respektive emise motoru. Výpočetní část práce se věnuje tvorbě modelu motoru a systému přeplňování v prostředí GT-Power, který slouží jako základní část parametrické studie možností rekuperace v různýc provozních režimech spalovacího motoru. Je třeba vyzdvihnout, že autor zohledňuje vliv rekuperace na emise motoru, které krom zvýšení účinnosti spalovacího motoru jsou klíčové pro plnění legislativních limitů. Práce je logicky uspořádaná z hlediska úpravy se v ní vyskytují pouze drobné nedostatky jako nedokončený popisek obrázku 113, případně horší čitelnost některých grafů. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | |||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 121736