ŠIMONÍČEK, S. Vědeckotechnický park ve Zlíně [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2009.

Posudky

Posudek vedoucího

Zemánková, Helena

Všechny architektonické vize, studie, projekty i nedávná architektonická soutěž na propojení třech významných částí města: - historického centra - nám. Práce -uvolněné vstupní zóny bývalé továrny dokázaly obtížnost této úlohy. Situovat objekty vědeckotechnických aktivit - administrativních pracovišť, laboratoří na nám. Práce ve Zlíně znamená hledání cesty k vytvoření uzavřeného veřejného prostoru namísto původní role náměstí -nástupní zóny do továrny T. Bati. Nové objekty se dostávají do dialogu s "Karfíkovou jednadvacitkou", a mohou vytvořit novou bránu při příjezdu do centra Zlína. Výjimečná urbanistická struktura Baťovy éry , složitý terénní reliéf, intenzivní dopravní koridor jsou podmínkami , které prověřily připravenost diplomanta vyrovnat se s urbanistickou a architektonickou výzvou. Otázky a náměty k obhajobě: Charakterizujte veřejný prostor.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování B tvůrčí, ale nesystematický
Navrhovaná známka
B
Body
85

Posudek oponenta

Svoboda, Jiří

Při hodnocení této diplomové práce jsem si uvědomil, že se autorovi, Stanislavu Šimoníčkovi zadání překulilo v zadání daleko širší, což také zmiňuje ve své průvodní zprávě. Pro to, aby mohl zpracovat samotný "Vědeckotechnický park ve Zlíně", si pro něj musel vytvořit docela zásadní místo v prostoru současného Náměstí práce. Tedy řeší prostor Náměstí práce, což je samo o sobě námět na další diplomovou práci, a až poté samotné objekty z něj vyplývající. Překládaný koncept je zajímavý rozhodně jsou v něm velmi inspirativní myšlenky. Samotné narovnání Březnické ulice se objevilo i v posledních výsledcích urbanistické soutěže z roku 2003 a lze je považovat za správné rozhodnutí. Ostatní dopravní řešení je v intencích vlastního návrhu reálné a je na vysoké úrovni. Otázkou však zůstává, je-li to to pravé dopravní řešení z hlediska širších vazeb města, je-li vhodné v této lokalitě vůbec respektovat tak silnou dopravní tepnu, vzhledem k připravované pravobřežní komunikaci, a pokud se autor už pustil do tak závažného úkolu, má jako student právo na relativně nadčasové řešení celého dopravního systému v oblasti Náměstí práce, což považujeme v této lokalitě za směrodatné. Tedy s velkorysým dopravním řešením a vnesením nového ducha do tohoto jinak otevřeného prostoru následně shledáme i nové možnosti a vlastní proporce nově tvořeného náměstí. V dimenzích, k jakým se autor odhodlal je však jeho řešení zajímavé a smysluplné. Jedinou drobnou nejasností v této části projektu jsou plochy povrchových parkovišť, které, jak se domníváme, autor mohl podvědomě vnímat jako prostor pro vznik dalších objektů. Z našeho pohledu jsou podzemní parkoviště v tomto prostoru dostatečným řešením a naopak v tak exponované lokalitě se zdají být přepychem na rozdíl od další možné městské vybavenosti, která by beze sporu tuto část města oživila a zatraktivnila. (Vzhledem ke všem těmto rozvahám hodnotíme tuto část známkou B - velmi dobře.) Samotné architektonické řešení navržených objektů je svěží a má příjemné měřítko, respektující jak okolní zástavbu, tak rozměry a poměry vzniknuvšího prostoru náměstí, tak nedalekou 21.budovu. Navržené budovy jsou střízlivé s vhodnou rytmizací fasád, kdy je již na první pohled patrný rozdíl o jaký druh budovy se jedná, tedy autor zde správně cítí formálně - obsahovou diferenciaci. Provozy budov jsou propracované s přiléhavým dispozičním řešením, které respektuje zvolenou náplň. Navržená konstrukce budov je vhodná pro dané objekty, a je adekvátní i současným trendům. Diplomová práce Stanislava Šimoníčka je graficky dobře zvládnutá, závěrečné vizualizace nejsou formálním gestem, ale dobře doplňují a prezentují autorovu představu o navrženém prostoru, jeho měřítku a městském vybavení. Po zvážení všech výše uvedených hledisek a zvlášť s přihlédnutím k mimořádně širokému rozsahu zadané a zvláště zvládnuté práce, navrhujeme ji hodnotit známkou A - výborně.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení B
Architektonické řešení A
Provozní řešení A
Technicko konstrukční řešení A
Formální úroveň A
Navrhovaná známka
A
Body
95

Otázky

eVSKP id 22771