MRÁZ, K. Návrh semiaktivního odpružení horského kola [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Zadaná práce splňuje minimální požadavky zadání. V práci je představen funkční model předního odpružení se dvěma stupni volnosti. Tento model je nejjednodušší možnou variantou, jak simulovat odpružení předního kola. V modelu je zahrnuta nelineární charakteristika MR tlumiče, není ale zahrnuta časová odezva MR tlumiče. Relevantní jsou tedy výsledky s pasivním nastavením. Simulované výsledky se semiaktivními algoritmy budou pravděpodobně lepší, než bude možné dosáhnout s reálným tlumičem s nenulovou časovou odezvou. Práce je logicky uspořádána, metody jsou zvoleny adekvátně. Některé prezentované výsledky ukazují na chybu v zadání (obr. 5.2), nebo kolabující simulaci. Některé výsledky jsou špatně prezentovány (malý frekvenční rozsah u obr. 5.3, 5.4). Srozumitelnost některých výsledků je snížena chybami v popiscích (frekvenční odezva x1-w, místo x2-w na grafu 5.4). Tyto chyby jsou dány především špatným načasováním řešeného problému a z toho vyplývajícího hektického řešení tématu až na samém konci semestru. Ocenit ale musím odvedenou práci v posledních 14 dnech bakalářské práce, kdy byly do modelu impementovány nelineární charakteristiky. V této době již, na rozdíl od počátečních etap, student pracoval zcela samostatně a měl poměrně slušný výkon. Věřím, že kdyby p. Mráz pracoval tímto tempem ještě 14 dní, práce by byla na velmi dobré úrovni.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Cílem bakalářské práce bylo navrhnout semiaktivní (S/A) odpružení horského kola. V přehledu současného stavu poznání se student zaměřil na současné konstrukce S/A tlumičů a popsal přístup k dynamickému modelování chování jízdního kola. Nicméně zcela chybí nějaký podrobnější popis současného konstrukčního provedení pasivního tlumiče, popřípadě alespoň popis obrázku 2.2.1. Obecně v rešerši je celá řada nepřesností: - Kapitola 1.: „Pokud se kapalina ocitne v magnetickém poli, dojde ke změně mechanických vlastností, … „. To je špatná formulace. Dojde ke změně reologických vlastností, konkrétně zdánlivé viskozity. - Kapitola 2.4.1: Uvádíte, že solenoidový ventil má pouze dvě polohy a zároveň, že umožňuje nastavení rozsahu 8 stupňů tuhosti tlumičů. Viz otázka oponenta. - Kapitola 2.4.3: Uvádíte, že: „Amplitudy jsou porovnány pomocí logaritmické jednotky decibel.“. Decibel snad není stejná jednotka, jak kilogram nebo metr. V kapitole 4.1 bych uvítal podrobnější popis dynamického modelu (obrázku 4.1). Proložení F-v charakteristik na obrázku 4.4 je špatně. Na zlomu (rychlost 0.1 m/s) rozhodně nemůže být takový průběh. Na obr 4.7 nejsou popsány osy grafů. V kapitole výsledky, konkrétně na obr. 5.2, Vám vyšlo, že nejlepšího přítlaku bylo dosaženo s algoritmem SkyHook. To značí nějaký problém, protože algoritmus SkyHook je primárně na komfort. Viz otázka oponenta. V práci se vyskytuje dost formálních nepřesností, například číslování obrázků. Práci doporučuji k obhajobě s hodnocením D.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 108180