BERDIS, M. Plugin pro procedurální generování 3D jeskyní v Unreal Engine [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2025.

Posudky

Posudek vedoucího

Chlubna, Tomáš

Výsledek práce odpovídá zadání a mírně jej i rozšiřuje. Autor udržoval dobré pracovní tempo po celý rok. Výsledný produkt je kvalitní a zveřejněn pro využití dalšími uživateli.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání V rámci práce bylo nutné nastudovat obecnou problematiku procedurálního generování 3D jeskynních prostorů a také implementační postupy pro tvorbu pluginu pro Unreal Engine. Autor v práci mimo samotné generování navíc implementoval možnost deformace celého prostředí v reálném čase, což vyžadovalo implementaci několika netriviálních optimalizací. 
Práce s literaturou Autor samostatně vyhledal odborné zdroje a použil doporučené. 
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Konzultace probíhaly pravidelně s mírnými výchylkami po celý rok. Autor vždy prezentoval dosažené výsledky a plnil domluvené vývojové plány. Autor aktivně vymýšlel nová rozšíření výsledků a projevoval nadšení pro dané téma.
Aktivita při dokončování Práce byla dokončena s předstihem a konzultována v oblasti textové zprávy i implementace.
Publikační činnost, ocenění Plugin je plně funkční a veřejně dostupný komunitě na oficiální platformě Fab.
Navrhovaná známka
A
Body
93

Posudek oponenta

Pečiva, Jan

Na práci hodnotím pozitivně především dotaženost řešení, a to až tak, že autor publikoval svůj plugin na oficiálním Unreal Engine internetovém obchodě Fab, což vyžaduje i určité oficiální procedury a značí to dotaženost jeho řešení. Rozsah zdrojových kódů je pouze průměrný, avšak jedná se o poměrně náročný kód využívající API Unreal Engine a to včetně potřeby sychnronizace mezi vlákny. Jedná se tedy o nastandardní výsledek praktické části. Textová část je pěkná a dobře zpracovaná. Celkově navrhuji hodnocení B-84 bodů .

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Zadání spadá do oblasti vývoje her. Proto si student měl nastudovat Unreal Engine 5. Následně měl pro tento nástroj vytvořit plugin realizující generování 3D jeskyní. Svým charakterem se jedná o standardní průměrně obtížné zadání.
Rozsah splnění požadavků zadání Zadání bylo splněno. Výtku by snad zasloužil pouze první bod, tedy nastudovat si Unreal Engine. Tomuto bodu je v práci v části teorie věnován prostor pouze půlky stránky, tedy spíše jakési uvedení pojmu Unreal Engine a Blueprints, než průkazné splnění tohoto bodu.
Rozsah technické zprávy Rozsah technické zprávy je přibližně 50 normostran, tedy lehce pod obvyklým rozmezím.
Prezentační úroveň technické zprávy 90 Práce se dobře čte a má logickou strukturu. Celkově budí dojem iterativního postupu, ve kterém autor vyvíjel výsledný plugin a čtenář je vtažen do překážek, kterým autor postupně čelil a které řešil.
Formální úprava technické zprávy 85 Práce se vhodně odkazuje do literatury, uvádí převzaté materiály a myšlenky, odkazuje se na obrázky, tabulky a algoritmy. Má dobrou typografickou úpravu. Jazykovou stránku slovenského jazyka nemohu jako Čech posoudit.
Práce s literaturou 90 Bibliografie čítá 13 titulů z nichž většina jsou velmi solidní zdroje, které vhodně spadají do zvoleného tématu. Práce z nich čerpá především ve druhé kapitole, kde se věnuje teorii a současnému stavu věcí. Teprve v dalších kapitolách buduje vlastní návrh a vlastní myšlenky.
Realizační výstup 84 Realizační výstup tvoří plugin do Unreal Engine, který procedurálně generuje 3D jeskyně. Plugin působí dokončeným dojmem, připraven pro veřejné použití. Mezi hlavní funkcionality patří generování 3D prostoru - tzv. chunků, generování krápníků a světel, ukládání a opětovné načítání chunků a těžení v jeskyni. Zvláštní aspekt progamování byla pak přítomnost více vláken a asynchronní zpracování, které musel student řešit. Kód je pěkně formátovaný, opatřený komentáři a srozumitelný. Jeho rozsah je pouze průměrný. Je však navázán na složité rozhraní Unreal Engine, což z něj dělá náročný projekt vyžadující jak znalost vícevláknového programování a synchronizace, tak znalost rozsáhlého cizího API.
Využitelnost výsledků Výsledný plugin byl zveřejněn na oficiálním Unreal Engine internetovém obchodě Fab, což vyžaduje i určité oficiální procedury a značí to určitou dotaženost softwarového řešení této práce.
Navrhovaná známka
B
Body
84

Otázky

eVSKP id 164429