PETRÁKOVÁ, K. Škola, základ života - Soubor školských staveb v Ostravě na Černé louce [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Z počátku se zdálo, že největším problémem bude přetavit zajímavý koncept do návrhu stavby. Nakonec ale Kamila Petráková zčásti modifikovala počáteční nápad a podařilo se jí navrhnout stavbu, která svou formou odpovídá své funkci a velmi dobře odráží vnitřní provoz, díky čemuž je snadno identifikovatelná. V lecčem velmi konzervativní návrh (pásová okna, chodbový dvoj a trojtrakt s učebnami) je osvěžen několika motivy, jako je převýšený prostor jídelny/sálu s galerií, propojení s budovou sportovní haly a vytvoření krytého předprostoru, zahrada na střeše mezi učebnami, jednoduché a přitom originální prostory školky. K lepšímu ohodnocení dle mého chybí jen málo, například přesvědčivější ztvárnění bezprostředního okolí školy, dořešení vazby na park a tramvajovou linku mezi školami a školkou, lepší využití potenciálu některých částí (krytý předprostor, převýšený sál). Návrh doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B85.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | aktivní, samostatný přístup, schopnost zvažovat různé úhly pohledu |
Architektonicky promyšlený, fungující koncept s citlivým přístupem k funkčnímu propojení a začlenění do území. Práce autorky dokládá její schopnost uplatnit se v profesi architekta.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Návrh doplňuje zástavbu okolo zelené části města Černá louka zástavbou školských zařízení. Jde o samostatný objekt mateřské školky a o budovu základní školy a lycea. Jednotlivé objekty vhodným způsobem doplňují návrh využití území. Budova školy a lycea se svým objemovým řešením vhodně vymezuje liniovému vedení tramvaje a otevírá se prostoru městské zeleně. | |
Architektonické řešení | A | Budova školy, lycea a sportoviště je navržena jako jeden objekt. Autorka si je však vědoma měřítka okolní zástavby a tak hmotu dělí na dva různě velké celky spojené pouze subtilní platformou v úrovni 3.np. Vhodným způsobem tak zachovává měřítko okolní zástavby a díky vysokému prosklenému parteru pocitově propojuje budovu s parkem. Lehkosti návrhu dodává i široký průchod mezi oběma částmi budovy. Určitou pozornost by zasloužilo vlastní řešení fasád. | |
Provozní řešení | A | Dispozice je navržena přehledným a jasným způsobem. Provoz se v parteru objektu vymezuje a dělí na dvě části a to na budovu školy a budovu sportovních aktivit. Tím potvrzuje výše uvedenou ideu celého návrhu. Návrh využívá vysokého parteru i ve vlastním řešení dispozice a podtrhuje tak provázanost formy a funkce. U dispozice mateřské školy je otázkou vhodnost průchozí koncepce třídami bez možnosti samostatného vstupu. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Vlastní konstrukční řešení je bez výhrad. U detailu atikových zídek se jako vhodnější a ekonomičtější řešení jeví zateplení atik z obou stran, než přerušení tepelného mostu pod atikou. | |
Formální úroveň | B | Grafické zpracování je na vysoké úrovni. |
eVSKP id 72732