DVOŘÁČKOVÁ, A. Škola, základ života - Soubor školských staveb v Ostravě na Černé louce [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2014.

Posudky

Posudek vedoucího

Ruller, Ivan

Řešení vychází z velmi jasné urbanistické koncepce. Jeho hlavním motivem je velkorysá centrální hala, kolem níž jsou soustředěny všechny pedagogické funkce základní školy a lycea. K severozápadu je přičleněn tělovýchovný objekt a na opačné straně potom jídelna. Samostatně je přičleněn pavilon mateřské školy příjemně obohacený malou kavárnou. Jednoduché řešení podtrhuje i snadná orientace veřejnosti na eventuelní využití jak tělovýchovné části, tak stravování. Z práce je patrná snaha diplomantky využít pro život školy i otevření směrem k rekreačnímu pásu podél řeky plným zasklením celé stěny a průhledy z centrální haly. Diplomantka také obohacuje svoje řešení o zajímavé prvky, jako jsou např. tzv. kukaně – jednak v prostoru haly použitelné i pro vzdělávací účely, jednak podél Ostravice jako služby dle potřeb města. Konstrukční řešení je domyšlené a možné. Stálo by ovšem za to zvážit i některé jiné možnosti zastropení haly. Formální řešení je kvalitní a přispívá ke snadné orientaci v celém elaborátu. Otázka k obhajobě: Uveďte některé jiné varianty střešní konstrukce haly.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování Přístup lze hodnotit velmi kladně pro soustavnost a systematičnost při hledání optimálního vyřešení složitého úkolu, skloubení tří stupňů škol do jednoho objektu.
Navrhovaná známka
A
Body
92

Posudek oponenta

Müller, Zdeněk

Nejsilnější stránkou celé studie jsou urbanistické úvahy a systémové řešení koncepce. Úcta k přírodním hodnotám celého prostoru je cítit z autorčina slovního doprovodu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení A Autorka pečlivě dělí celou soustavu staveb na část otočenou k městu – hlučnou a méně zajímavou, a část klidovou a odpočinkovou. Má to své opodstatnění, řeku považuje za dominantní přírodní podmínku pro dané území.
Architektonické řešení B Výrazným motivem celé stavby je lomenicová střecha nad centrálním prostorem školního traktu. Tento motiv ovládá celý areál, ostatní části jsou mu podřízené. Je v nich přiznána konstrukce železobetonového skeletu a výplňové části jsou buď zazděny nebo zaskleny s doplněním pohyblivých stínících panelů z tahokovu.
Provozní řešení A Centrální hala tvoří jakýsi středobod celé dispozice, který je určující pro provoz celého areálu mimo mateřské školky. Bude přehledný a rušný, je otázkou, zda to nebude trochu vadit školnímu životu a klidu pro studium.
Technicko konstrukční řešení B Celé konstrukční řešení je navrženo ze železobetonu. Nebude dělat pravděpodobně žádné potíže při realizaci, i když lomenicová střecha bude pro realizační firmu dosti technicky náročná kvůli svému rozměru (rozpon asi 24 m).
Formální úroveň A Grafické zpracování je jednoduché a dává dobrou představu o autorčiných záměrech
Navrhovaná známka
A
Body
90

Otázky

eVSKP id 72724