SLAVÍKOVÁ, B. Škola, základ života - Soubor školských staveb v Ostravě na Černé louce [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Velmi obsáhlá a komplexně zpracovaná práce vytvářející zajímavé prostorové vazby v území a definující nové veřejné prostory. Silnou stránkou práce je dobře vyřešený provoz, určitou slabinou je řešení fasád, které je v měřítku mateřské školky bezproblémové, u měřítkem výrazně většího objektu školy ale sklouzává do nepřesvědčivosti. Řešení fasád ale současně skýtá velkou příležitost k dosažení kvality, je potřeba se více věnovat analýze referenčních příkladů a principů, kterými jsou tvořeny. Jako důležitou kvalitu návrhu vidím vertikální propojení vnitřních prostorů. Otázka k obhajobě: Vysvětlete použití tmavšího soklu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | Studentka pracovala průběžně, reagovala na připomínky vedoucího práce, k řešení problémů přistupovala včas, samostatně, zodpovědně a aktivně. |
Práci hodnotím jako práci kvalitní, autorka je připravena se uplatnit v profesi. Projekt je životaschopný a chyby spíše „kosmetické“, které lze opravit. Za pozitivní hodnotím praktický přístup k provozům a jejich transformaci do dispozic.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Bloková zástavba je v kontextu ostravského centra dobrý koncept. Navrhované bloky na místě dnešního zázemí divadla jsou však Maxwanem navrženy lépe. Vzniká totiž uzavřený prostor u stávající tramvajové zastávky. Samotné řešení školy s velkorysým předprostorem a zelení je vyhovující. | |
Architektonické řešení | B | Objekt je hmotově velmi dobře zvládnutý. Jako sympatické gesto vnímám jemné natočení atria školy, díky němuž vznikají kónické chodby. Tento motiv vhodně narušuje rigidnost instituce. I celkové rozdělení na I. a II. stupeň školy, lyceum a tělocvičnu do čtyř stran obdélníku je vlastně dokonalé. Drobné nedostatky vnímám na vstupní fasádě. Ta je svou monumentalitou nevstřícná. I ostatní fasády jsou těžkopádné. Nedostatek oken na plných plochách vstupní fasády je nahrazen vnitřním atriem (3.NP), do kterého je orientována i sborovna. Učitelé se tak i o přestávkách ocitají „v akváriu“. Uvítal bych vizuálně propojit posilovnu s tělocvičnou fixními okny. Mateřská škola má příjemnou proporci, dobře jsou řešena závětří budovy. Atrium mateřské školy je ale neekonomické a vzhledem k dostatečné zahradě není zřejmé, komu je určeno. | |
Provozní řešení | A | Složitý provoz základní školy, lycea a tělocvičny do jednoho v patře propojeného objektu je komfortní. Nepovažuji za vhodné tříštit vstupy do budovy, v níž působí vrátný (zvlášť vstup pro I. stupeň vycházející z pozice šatny). Pro lepší orientaci by bylo vhodné umístit WC symetricky na konci chodby (přehodit s domácími pracemi, resp. laboratoří). Sborovna lycea je poddimenzovaná. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Konstrukční systém je logický a realizovatelný. Detaily jsou na dobré úrovni. | |
Formální úroveň | B | Grafické zpracování je na dobré úrovni. Pokulhávají vizualizace, respektive zákres do fotografie od řeky a vizualizace interiéru. Kladně hodnotím půdorysné zobrazení parteru v souvislostech s okolím. |
eVSKP id 72721