JELÍNEK, L. Palubní počítač pro automobil [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.
Pan Lubomír Jelínek se ve své bakalářské práci zabýval návrhem a realizací jednoduchého palubního počítače pro osobní automobil. Součástí zadání bylo i vytvoření a odladění softwarového vybavení. Bakalářská práce navazovala na semestrální práci. Pan Jelínek disponoval solidními znalostmi z oblasti mikroprocesorové techniky, návrhu a konstrukce jednoduchých elektronických obvodů a tvorby softwarového vybavení pro jednodušší mikrokontroléry. Dokázal samostatně nastudovat problematiku automobilního diagnostického rozhraní ODB-II a získávání provozních dat vozidla. Problémy měl s logickým členěním průvodní zprávy, psaním technického textu a formálním zpracováním práce. Pan Jelínek splnil všechny body zadání své práce a při řešení zadaného úkolu prokázal bakalářské schopnosti.
Student měl prostudovat problematiku palubních počítačů a navrhnout vlastní koncepci palubního počítače komunikujícího po OBD rozhraní s řídicím systémem vozu. V rámci své činnosti student prostudoval problematiku připojení přes OBD, a navrhnul převodník OBD-RS232. Student následně navrhnul schémata palubního počítače vystavěného na mikrokontroléru ATMEGA. Ze schémat student navrhnul zapojení DPS, které po vyrobení osadil a oživil. Vlastní procesor student vybavil základním programovým vybavením. Zadání bakalářské práce je středně obtížné. V práci student v zásadě splnil zadání, avšak k vlastní realizaci student přistupoval minimalisticky. V práci chybí podstatné informace, jako např. jakým způsobem byly zvoleny součástky, elektronické schéma není vůbec podpořeno výpočty jak bylo požadováno v zadání. Dále nejsou v práci uvedeny kritéria, která student použil pro koncepci návrhu (ke kterým veličinám má palubní počítač přistupovat) atd. Textová část bakalářské práce obsahuje také některé zavádějící informace, student nerozlišuje termíny jako bps a baudy v komunikaci. V rámci elektronického návrhu se student dopouští závažných prohřešků viz schéma zapojení bez zdůvodnění (např. přímé připojení tranzistoru Q2, bez rozvahy bázového proudu, zesilovacího činitele, přebuzení spínacího tranzistoru, atd.). Student zpracoval bakalářskou práci na zadané téma. Navrhnul elektroniku, avšak pro automobilový segment prakticky nepoužitelnou. Student elektroniku navrhnul tzv. „od pasu“ bez jediného výpočtu, přičemž opomenul i většinu návrhových požadavků (ochrana napájení proti přepólování, chlazení a výkonová ztráta na stabilizátoru, výkonová bilance zařízení, ochrany a blokování napájení integrovaných obvodů, návrh tranzistorového spínače atd.). V textové části student uvádí správně citace zdrojů, reference jsou dle normy. Práce má v zásadě správnou strukturu, i když kapitoly např. 6.5 nebo 8 jsou rozsahem i zpracováním nedostatečné a neakceptovatelné. Zpracování bohužel výrazně degraduje zajímavé, vhodné a technické téma. Přes veškeré výtky práci navrhuji k obhajobě.
eVSKP id 52016